Gæt en radiator termostat (eller to)

Kære LDS folk
Jeg kan se, at mange andre har fået hjælp til at finde de rigtige termostater til ældre radiatorer - jeg har læst flere tråde men kan ikke helt finde svar på mine egne. Derfor håber jeg på hjælp. Jeg har to radiatorer, jeg gerne vil sætte termostat på. A og B:

Radiator A; rør ind for oven og neden i højre side, ventil sidder på nederste rør hvor en pil peger nedad (jeg gætter på det derfor er udløbet). På A sidder en pakdåse (den grå dims er fra en adaptor), så jeg mener der bare skal en termostat ovenpå. Jeg har købt en termostat med en adaptor, som ikke sidder ordentligt fast, derfor søges en ordentlig termostat. Kan det skyldes der kun er to "indhug" i monteringen (se blå cirkel) og der på adaptoren ser ud til at være plads til tre?

Uagtet, kan nogen så se hvilken termostat der burde passe direkte oven på A ?

Radiator B: også rør som på A, men her ser ud til at der måske mangler en pakdåse? Ellers samme spørgsmål - hvilken termostat passer ovenpå, når der kun er indvendig gevind?

Yderligere info; begge steder måler jeg en diameter på 34 mm., der har kun siddet termostat på den ene radiator (A), som vist. Huset er fra 1916 og har fjernvarme anlæg - jeg har dog ikke kunne finde ud af, hvornår radiatorerne er sat op.

Alt hjælp er værdsat!

Martin Bagger
Amatør gør-det-selv'er

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver, at termostaterne sidder på returen (udløbet). Det tyder på, at det er returtermostater. Du har vel ikke tilfældigvis det, der har siddet på termostaterne, så det kan afgøres, om det overhovedet er en termostatventil?
Uanset hvad bliver du nok nødt at få skiftet (termostat)ventilerne ud til en lidt nyere type. Hvis du vælger en returtermostat igen, skal du være opmærksom på, at returtermostaten regulerer returvandets temperatur og ikke rumtemperaturen.

fase
Hej S.

Jeg tænker du nok har ret - her er lige et par billeder mere, måske hjælper det yderligere på en afklaring? På forhånd tak for hjælpen..!

Større billede af ventil:

En lignende termostat på en anden radiator, men samme tilkobling:

Martin Bagger
Amatør gør-det-selv'er

Det ligner returventiler, som du kunne få skiftet ug til en betydelig nyere udgave. Det ligner en øvelse, som du bør inddrage en VVS'er i. Han kan i øvrigt også fortælle dig mere præcis, hvilken type ventil det er.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis