snak om surdejsbrød.

Hej til Jer. jeg så at der var en som nævnte surdej i en anden tråd. Og fik lyst til at ta emnet op her, da det jo var noget andet han spurgte om.
så her kommer nogle spørgsmål. Kan I få surdejen til at hæve en dej med 75-80% fuldkorn 80% hydration. Når jeg prøver så skal jeg bruge så meget surdej at jeg synes at brødet bliver for surt. fodre i virkelig jeres surdej så meget hver dag som beskrives i diverse blogindlæg? Ham der Jack fra bake with jack har en metode hvor man bare gemmer ca 10g dej i et glas fra gang til næste, som han så foder op fra dagen før. det har jeg prøvet, men det ender altid med at jeg bruger 4g øko-bagegær til et 1kg brød + surdej til at gi noget smag.
dejen startet i morges 130g ikke særlig aktiv surdej 4g gær
​Her til aften foldet og lamineret 4 gange i løbet af dagen.Lagt ud på bordet til sidste formning.

​​I hævekurv med klæde.
​så kommer det på køl til i morgen hvor det bliver bagt. lagt direkte på bagestålet fra køleskabet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


​næste morgenInden det kommer i ovnen
​Færdig

Lidt senere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det ser sguda ikke helt ringe ud =)

Når jeg har leget med de mængder fuldkorn har jeg som regel snydt og brugt en bageform, men Simpel Surdej har et (hvad jeg tror er) 100% hydrering, 100% fuldkorns brød her, som ser ret heftigt ud:

https://www.youtube.com/watch?v=Kur5zh-M1Hs

Det er så en del mere omstændeligt end normalt brød, men hvad skal man ellers lave i weekendene ;)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis