Nedtagning af radiator

Hej. Jeg skal have taget en gammel søjleradiator ned.
Jeg er i tvivl om, hvordan man får tømt den for vand uden at hele gulvet pludselig sejler i vand? Vi bor bor i hus med fjernvarme (og vekselvarmer)
Nogle forslag. Vedlægger to foto så man kan se rørene..
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Luk vandet ved varmeveksleren, så er det minimal, hvad der kommer ud, når du løsner returen.

fase
Der må sidde en aftapningsventil i dit “fyrrum”. Den skulle gerne sidde tæt på gulvet. Du skal slukke for cirkulationspumpen, og derefter åbne for aftapningsventilen.
Det rigtige er at tømme alle radiatorer for vand, så luftskruerne på radiatorerne skal åbnes. Start med at åbne luftskruerne på de øverste radiatorer.

Søren O
S. Fabrin skrev den 28-04-2021 20:15:32

Luk vandet ved varmeveksleren, så er det minimal, hvad der kommer ud, når du løsner returen.

 Der skulle selvfølgelig have stået "luk vandet af ved varmeveksleren".


fase
Efter du har tømt som beskrevet kommer der stadig lidt vand ud. Og den er meget sort. Så hvis du kan have et badehåndklæde under så vil det skåne gulvet.
Du løsner union til venstre for termostat og giver et ryk i radiator, så union åbner sig lidt. Hvis det er for meget til at håndklæde kan tage det så kan du hurtig spænde union igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
>>Søren
1)Hvorfor skal der egentlig slukkes for cirkulationspumpen...den er bare til brugsvand..?
2)Er det helt hen i skoven, hvis jeg blot nøjes med at tømme en enkelt radiator ? Synes det lyder af lidt meget at skulle tømme alle husets radiatorer for blot at skifte en enkelt radiator?

Annonce
Ret mig lige hvis jeg har glemt noget - eller ikke har forstået noget 😉
Tænker følgende fremgangsmåde:
2) lukker for ventilerne for de radiatorer jeg ikke ønsker at tømme
3) åbner for aftapningsventilen (i kælderen)
4 ) åbner for returen for den radiator der skal tømmes og åbner for udluftningsskruen.

Du skriver at der er varmeveksler - er det kun til brugsvand?
Hvis der er varmeveksler på radiatorkredsen har du indirekte fjernvarme. Så vil der også være (tryk)ekspantionsbeholder og cirkulationspumpe.
Måske er anlægget hos jer med direkte fjernvarme og uden cirkulationspumpe.
Selv om du lukker for radiatorventilerne har du ikke lukket for returløbet på radiatorerne, så du kan ikke være sikker på at radiatorvandet ikke kommer kommer ud. Hvis du ikke vil risikere vand på dit gulv, er du nødt til at tømme dit anlæg.

Søren O
>> Søren
Tak for svar .
Jeg begynder så småt at forstå mere og mere eller måske mindre og mindre. Tak for din tålmodighed. Hermed foto af  varmeveksler og dertilhørende cirkulationspumpe til brugsvand. De to kobberrør er fjernvarmvand....
>> Søren
Og ja vi har direkte fjernvarme....
Min hjerne har af uforklarlige årsager desværre svært ved at forstå dobbelt- negation (ikke-ikke).
Altså  hvad mener du her ? : "så du kan IKKE være sikker på at radiatorvandet IKKE kommer kommer ud"
Det er en brugsvandsvarmeveksler du har monteret.
Hvis radiatorerne kan komme til at suge luft vil de afgive vand.
Det vil tit være muligt at proppe radiatorrørene af uden at tømme hele anlægget, men det kræver at du har delene klar og “er hurtig”. Som elmand skriver, så løsner du i første omgang unionen i radiatorens retur (uden at adskille den helt), og så åbne luftskruen i radiatoren. Så kan du vurdere om du vil tage risikoen.
Hvis du vælger at tømme flere radiatorer, så husk at lukke luftskruerne inden du påbegynder vandpåfyldningen.

Søren O
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis