Jeg skal have bygget en 60 m2 garage i forlængelse af mit fibercementbeklædte træhus. Jeg er dog i tvivl om hvad jeg gør ift. dampspærre mellem garage og hus (.
Huset har hanebåndspær med 1 sal der skal udnyttes, ,mens garagen skal have ensidg taghældning, og er lidt smallere end hovedhuset-
Konstruktion set inde fra huset:
- gips
- krydsforskal 45 mm lodret
-dampsspærre
-krydsforskal 45 mm vandtret
-spærtræ 195 mm (lodret sjovt nok)
- Cembrit windy basis plader
- klemlister 25 mm
- Fibercement
Min plan var, rent konstruktionsmæssigt, at skrue garagens inderste spær (lodrette og vandrette) fast til spærtræet på huset, gennen cembrit windy pladerne, og så ellers bare lave:
- krydsforskalling (45mm) ovenpå windypladerne.
- dampspærre
- krydsforkskalling (45 mm)
- 2 lag gips
MEN, det giver mig jo en dobbelt dampspærre i væggen, hvilket jo er noget møg.
Alternativet var at undlade den anden dampspærre, hvilket giver mening da garagen vil blive opvarmet og ventileret for sig selv, men så har jeg bare ikke noget sted at klæbe dampspærre i ydrevæggene og loftet fast henne, da de jo får ret svært ved at nå den dampspærre der er inde huset.
Jeg har på fornemmelsen, at det mest rigtige er, at fjerne cembritpladerne og klæbe/tape dampspærren fast til den damspærre de er i huset. Men der er godt nok mange hjørner og folder, og det bliver en sjov samling, sådan på bagsiden af dampspærre i huset.
Hvordan dævlen gør man det på det rigtige måde?