Rørskåle skum

Var lige i krybekælderen her til formiddag, for første gang i 10 år vil jeg tro, generelt en ubehagelig oplevelse pga den meget lave højde derinde, 30 cm 😂 Men jeg måtte jo så konstatere at jeg nok burde få omisoleret mine varmerør, de er kun isoleret med sådan noget sort pap og meget lidt isolering inden i🥲 og tiden med gratis rørskåle er vist forbi som jeg lige kan læse det 😕 Men når man nu skriver rundt omkring at der skal min være 40mm isolering omkring et varmerør, gælder det så også for skum rørskåle, for jeg syntes slet ikke jeg kan finde dem i den tykkelse 🤔
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt to rørskåle, først en der passer til røret, og så en der passer uden på den første.

Vi prøver igen, i morgen --
Uanset om rørskålene er med eller uden tape, kan jeg kraftigt anbefale du omsnører dem yderligere. Det gælder særligt i snævre omgivelser som en krybekælder.

Den medfølgende tape holder ikke særlig længe.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Her kan du se eksempel på Rockwool rørskål i op til 50 mm med alufolie udenom ​Rørskål​​​
Skumrørskåle isolerer meget dårligere end f.eks rockwool eller isover.
Her link til isover, og husk at der skal tape på så alle huller i hjørner m.m. er tætte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som jeg lige umiddelbart kan google mig frem til, så er isoleringsgradenda den samme, hvis man bruger samme dimensionet
je_ns skrev den 28-04-2021 12:46:41

Jeg har brugt to rørskåle, først en der passer til røret, og så en der passer uden på den første.

 Jeg syntes egentlig ikke jeg lige kan se hvordan man kommer op på de anbefalede 40mm med 2 rørskåle uden på hinanden, eksempelvis er en 1/2”  22mm, og en rørskål til 22mm og en godstykkelse på 20mm, det giver jo 62mm og det største er rørskål som jo så skulle udenpå er 60mm, og værre er det jo for 3/4” der er 28mm og en rørskål til 28mm med en godstykkelse på 20mm giver jo 68mm, og der får jeg da aldrig en 60 mm klemt ind over 🤔

Så synes jeg da at det rigtige er at bruge glas- eller stenulds rørskåle med alu. Hvis din krybekælder er ventileret, er det ekstra vigtigt med stor isoleringstykkelse. Det er nu du har chancen for en relativ lille merpris at lave det rigtig godt.

Søren O
Det kan du selvfølgelig have et i, forestillede mig bare det var nemmere at håndtere skum i en krybekælder med 30-40 cm frirum, i forhold til at skære ud til bøjninger og t-stykker
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis