Samling af udestueelementer

Hej folkens.

I forbindelse med udskiftning af gammelt vinduesparti i stue, påtænker jeg at montere 2 stk. udestueelementer i træ, gulv-til-loft, model fast karm.

Hvordan samler i disse udestueelementer når de skal monteres ved siden af hinanden? Er det bare stolpe mod stolpe og lim imellem samt et par skruer i top og bund, groft sagt?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge noget fugebånd.

Vi prøver igen, i morgen --
Mener i, at jeg bør anvende selvudvidende fugebånd, mellem 2 udestueelementer?

Den kommer lige lidt bag på mig, så den skal jeg nok lige tygge lidt på.
Da jeg for en del år siden fik skiftet facadeelementer, brugte tømreren ikke fugebånd eller lim. Hvis der fræset en not i elementerne, kan du sætte en sløjfe i, så det ikke blæser ind. Udvendig fuger du med en overmalbar fugemasse, så der ikke trænger fugt ind i samlingen. Elementerne fastgøres til hinanden samt sokkel og den omtalte limtræsbjælke.

fase
S. Fabrin skrev den 28-04-2021 13:48:05

Da jeg for en del år siden fik skiftet facadeelementer, brugte tømreren ikke fugebånd eller lim. Hvis der fræset en not i elementerne, kan du sætte en sløjfe i, så det ikke blæser ind. Udvendig fuger du med en overmalbar fugemasse, så der ikke trænger fugt ind i samlingen. Elementerne fastgøres til hinanden samt sokkel og den omtalte limtræsbjælke.

 Som primitiv gør-det-selv mand, er jeg nødt til at spørge, hvad sådan en sløjfe helt præcist er? Har du mulighed for linke til et billede el. lignende af denne sløjfe. Det lyder umiddelbart som fin løsning.

Annonce
Jeg tror, jeg kan forklare, hvad en sløjfe i tømrersprog er. En sløjfe er et stykke træ tit lavet af krydsfiner. Tykkelsen er som bredden af noten i elementerne, bredden er et par mm mindre end to noters dybde. Længden er som elementernes længde. Jeg har tegnet en skitse over, hvad jeg mener. Der skal ikke være afstand mellem elementerne.

fase
Mener sløjfe er unødvendigt, elementerne skulle jo gerne blive fastholdt af de skruer der alligevel skal sætte i.
De fleste vinduer har en udsparing på den udvendige del af rammen ved både for og bagkant:

Her ilægges eg et tyndt fuge-bagstop eller anden egnet fugebånd/tætningsliste - ekspanderende er unødvendigt når det er mellem elementer der skal stå tæt sammen. Ind/udvendigt kan der lægges en tynd fuge i vinduesfarven, diff-tæt indvendigt, diff-åben udvendigt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis