Raste/Hæveskab

Ohøj!

I disse corona-tider er jeg, ligesom så mange andre, hoppet ombord i surdejsbrødet.
Dertil er jeg nu kommet så langt, at jeg da' ska' ha' mit eget rasteskab, til at hæve mine deje i.

Jeg tænker at bygge det i MDF plader, med nogle 2x2cm pinde som skelet, fore det med styrolit (gemt bagved endnu en mdf plade) og lime det sammen med hvid snedkerlim. Til vinduet i døren bruger jeg 3mm plexiglas.

Tilsæt en temperatur-styret termo lampe og en blæser, til at sørge for nogenlunde ens varme.

Det skulle jo gerne ende ud i et fødevare-sikkert, temperatur styret skab (op til ~40c), som ikke rådner/mugner i en nær fremtid. Jeg er ikke så bekymret for at dampen indeni, da det vil bleve åbnet ofte, men på den anden side kunne jeg også sagtens se behovet for at lang-tids fermentere i det (beef jerky).

Jeg er så pænt nybegynder ud i at samle ting selv, så alle hints/forslag/rettelser/links etc er yderst velkomne =)

/Daniel
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du ikke bare tage et lille køleskab til den opgave? Det bliver nok ikke dyrere end at bygge noget selv.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm skrev den 28-04-2021 16:48:22

Kunne du ikke bare tage et lille køleskab til den opgave? Det bliver nok ikke dyrere end at bygge noget selv.

 Mjooeh, men det andet er sjovere =). 

Hvis jeg er uheldig kan jeg jo ende med at lære noget samtidig :)

Personligt er jeg ikke meget for mdf plade, men alle er tilsyneladende vilde med det. For nogle år siden lavede jeg er skab til koldrygning af bacon laks mm. det lavede jeg af krydsfiner.9mm  vandfast beklædningsplade. Og som du skriver så skruede jeg det hele sammen med nogle liste i hjørnerne. Hvor længe regner du med at dejen skal være i raskeskabet? umiddelbart synes det overkill at isolere det hvis der bare skal være de der 30-35gr. Medmindre det skal stå i frost om vinteren. Ps jeg blev meget overrasket høhø  da jeg læste at du vil raske surdej. Alle de indlæg på you-tube som jeg har set, der ender dejen i køleskabet natten over. det gør min egen dej også.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hejsa!

Personligt er jeg ikke meget for mdf plade, men alle er tilsyneladende vilde med det. For nogle år siden lavede jeg er skab til koldrygning af bacon laks mm. det lavede jeg af krydsfiner.9mm  vandfast beklædningsplade. Og som du skriver så skruede jeg det hele sammen med nogle liste i hjørnerne.
Det var også bare første skud, det må selvfølgelig gerne være pænt, men det skal være robust nok til ikke at gå i stykker (dvs en 5-6mm), samtidig med jeg gerne vil holde vægten nede - det jeg har gang nu er 60x60x50 så det vejer da noget. Jeg regner med at skulle lave flere af dem (i forskellige størrelser).

 Hvor længe regner du med at dejen skal være i raskeskabet? umiddelbart synes det overkill at isolere det hvis der bare skal være de der 30-35gr. Medmindre det skal stå i frost om vinteren. 
Muligvis, men igen, jeg kommer op på en fornuftig størrelse, og eftersom jeg har tænkt mig at beklæde det på indersiden, kan jeg lige så godt smide en 10-20mm styrolit plade i siderne/toppen/bunden, eftersom det næsten er billigere end jord.

Ps jeg blev meget overrasket høhø  da jeg læste at du vil raske surdej. Alle de indlæg på you-tube som jeg har set, der ender dejen i køleskabet natten over. det gør min egen dej også.
Point for vits ;)

Der er flere grunde;

1. Jeg vil gerne have nogenlunde styr på hvor lang tid det tager for min levain (efter fodring) at blive klar, typisk gerne så hurtigt som muligt. Gær har det rigtig rart ved de der 28-30gr

2. Efter jeg har blandet surdejen i vil jeg gerne have den stående på samme temperatur. Jeg bulk fermentere typisk i de der 4-5 timer. Her vil jeg igen gerne have nogenlunde styr på tidsrammen, hvilket er lettere med en konstant temperatur.

3. Jeg har muligvis en lille bager i maven, så jeg gerne have mulighed for at have flere deje i gang.

4. Jeg overvejer også at bruge det til fermentering (saur kraut, black garlic, beef jerky, etc). Her skal jeg muligvis have styr på noget udluftning, men den tid ..

Men ja, efter endt bulk fermentering ryger min dej også på køl i x antal timer, inden bagning ..

 

Skriv eventuelt privat, hvis du vil nørde surdej, da jeg tvivler på resten af folket syntes det er interessant ;)


/D
Jeg ville aldrig anvende MDF til det formål. Før det første suger det fugt til sig som en badesvamp. For det andet er det heller ikke rengørings enligt. Og jeg går ud fra at renlighed er en dyd når vi snakker surdej og fermentering? I et sådant miljø kan der hurtigt sidde noget uønsket snask i hjørnerne og vokse i et sådant fugtigt og varmt miljø.
Derfor er et gammelt køleskab faktisk en god ide, men hvis du vil bygge selv kunne du fx kikke på de metal og kunststofplader de har i Jem og fix. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Hej dvp.
Jeg kan godt se at man måske kan få noget mere precist hvis man kan styre temp under bulkfermenteringen. Jeg kigger jo bare på dejen og ser hvornåe det passer for sidste formning.-
Jeg kan godt forstå at du ikke synes at et gl køleskab er særlig charmerende. jeg ville heller ikke ha det. Mht rengøring så tænker jeg at hvis det får noget god lak indvendig så er det nok fint. dejene skal dog overfermentere ud ovre skåle og grænser for at der kommer snask i hjørnerne. Men enig med Kermit mdf er no go. men en vandfast limet krydsfiner ville jeg bruge. Da denne tråd lissom ikke har med selve dejen at gøre oprettede jeg en tråd i spise/drikke hvor man kan udvæksle erfaringer med surdej. Og andre deje. Hvem som ikke er interesseret kan jo bare lade være med at læse.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kermit_369 skrev den 29-04-2021 12:56:38

Jeg ville aldrig anvende MDF til det formål. Før det første suger det fugt til sig som en badesvamp. For det andet er det heller ikke rengørings enligt. Og jeg går ud fra at renlighed er en dyd når vi snakker surdej og fermentering? I et sådant miljø kan der hurtigt sidde noget uønsket snask i hjørnerne og vokse i et sådant fugtigt og varmt miljø.
Derfor er et gammelt køleskab faktisk en god ide, men hvis du vil bygge selv kunne du fx kikke på de metal og kunststofplader de har i Jem og fix. 

 Tak, det vil jeg gøre! - Havde godt tænkt at træ nok var lidt u-optimalt i, hvad der kan være, fugtige omgivelser, jeg vidste bare ikke bedre =)

kovas skrev den 29-04-2021 13:52:55

Hej dvp.
Jeg kan godt se at man måske kan få noget mere precist hvis man kan styre temp under bulkfermenteringen. Jeg kigger jo bare på dejen og ser hvornåe det passer for sidste formning.-
Jeg kan godt forstå at du ikke synes at et gl køleskab er særlig charmerende. jeg ville heller ikke ha det. Mht rengøring så tænker jeg at hvis det får noget god lak indvendig så er det nok fint. dejene skal dog overfermentere ud ovre skåle og grænser for at der kommer snask i hjørnerne. Men enig med Kermit mdf er no go. men en vandfast limet krydsfiner ville jeg bruge. Da denne tråd lissom ikke har med selve dejen at gøre oprettede jeg en tråd i spise/drikke hvor man kan udvæksle erfaringer med surdej. Og andre deje. Hvem som ikke er interesseret kan jo bare lade være med at læse.

 Yep, det er jeg også blevet klar over - tak for input, jeg vil kigge på hvad der er af mere sundheds forsvarlige løsninger.

- Jeg kigger forbi, dej er altid sjovt =)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis