Hårdttræsterrase med proppede skruehuller - hvordan?

Hej alle,
Jeg har netop fået brædder hjem til min terrase i Cumaru hårdttræ. Samtidig har jeg købt en DVA forsænkerbor og propbor sæt i håbet om at kunne forsænke skruerne og lave propper til at dække hullerne.
Nu har jeg lige prøvet i går og i dag på noget test træ - jeg får lavet det undersænkede hul for stort! Proppen er meget løs og det vil kunne ses.
Årsagen er nok at jeg ikke har finesse til at holde forsænkerboret 100% lodret når jeg borer ud. Alle propperne vil jeg kunne bore ud på rest-træet på en søjleboremaskine, men den kan jeg i sagens natur ikke tage med ud på terrrassen...
Jeg har prøvet på værkstedet på arbejdet at bruge søjlebor til begge operationer, hul og prop. Og der passer den perfekt.
Men så snart jeg bruger håndboremaskine til forsænkeren, så bliver hullet for stort.

Nogen idéer?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan en holder til boremaskinen kunne nok bruges.
Link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Min erfaring er at en minioverfræser er bedst. Det er langt hurtigere end holdere til boremaskiner. Eksempelvis Bosch GKF 600. Den har jeg brugt både til proppede terrasser og almindelig gulve.

Senest har jeg lavet en nådlet tagterrasse i sibirisk lærk med over 2000 propper som et vandtæt skibsdæk. Det var fast arbejde i mange timer.

Til gengæld købte jeg de færdige teakpropper i Biltema. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for tip - ja holderen kunne bestemt være et bud. Minioverfræser synes jeg er lidt for meget at gøre ud af det. Overvejer også om et kunstbor/forstnerbor er nemmere at få helt lige selvom man ikke har en holder?
Udfordringen ved forstnerboret frem for dit forsænker bor er, at det ikke laver en skrå anlægs flade til skruehovedet.

Du kan også købe "søjle boremaskiner" til at montere din almindelige boremaskine i:


 

Du kan også lave en ko.
Tag en lægte stump, afsæt en streg hele vejen rundt og bor et hul i den med søjleboremaskinen, så det bliver lodret og præcist, og så din streg er centrum i dit hul.
Denne lægte kan du så bruge som styr når du skal bore i terrassen, og ved hjælp af stregen er det nemt at finde det rigtige sted at bore.
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Steensen skrev den 28-04-2021 10:18:31

Udfordringen ved forstnerboret frem for dit forsænker bor er, at det ikke laver en skrå anlægs flade til skruehovedet.

 Gør det noget at det ikke er undersænket nede i hullet, når det bliver dækket af en prop?

Nej - det betyder intet. Når du skruer fast, presses skruen tilpas ned i træet. Husk også at vende proppernes årer på tværs af brædderne, så disse ikke flækker når propperne udvider sig når de bliver våde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak, for svar - jeg havde nu tænkt, for at skjule dem mest muligt, at jeg ville lade årer vende samme vej?

@Rantzau har du en holdning til om forstnerbor er bedre end undersænker bor i forhold til manuel boring med håndboremaskine?
Jeg kan bestemt ikke anbefale du lader proppernes åreretning vender samme vej som terrassebrædderne. Det vil du hurtigt fortryde.

Både forstner- og undersænker bor skal anvendes med stor forsigtighed for ikke at kanten flosser når hullerne skal proppes. Selv den mindste splint bevirker smudsansamlinger der farver terrassebrædderne sorte. En håndboremaskine kommer ikke på tale når jeg propper skruehuller.

Misfarvningerne kan fjernes men tager en krig og skal gentages hvert år inden vinteren - og igen om foråret.

Man kan aldrig være for omhyggelig med proppede skruehuller der er udsat for vind og vejr.

Det sker aldrig med en minifræser og et skarpt jern. Jeg lavede som nævnt en tagterrasse på 16m2 lagt som et nådlet vandtæt skibsdæk. Som prop valgte jeg teak da det fungerer god sammen med lærk og er samtidig rimelig modstandsdygtig mod vand.

Teak fungerer også godt med andre træsorter som dit.

Inden du limer propperne fast, vil jeg anbefale du fugter hullerne let med en vandforstøver. Vent et par minutter inden hullerne får en klat PU lim og propperne bankes i. Efter yderligere et par minutter, når limen har skummet op, bankes propperne helt i bund.

Det er vigtigt at prop og hul er i kontakt. Der må ikke være skum mellem limfladerne. Derfor er det vigtigt at fræsejern og prop passer 100%.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa jeg lavede terrasse i Cumaru for nogle år siden og brugte det hulbor du viser, uden de problemer du skriver om, jeg brugte så et CMT propbor til at lave propperne med.
Hullerne er bare boret med skruemaskinen.
Mvh Steen
Jeg kan kun uploade et billede så der kommer et i næste tråd
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis