Hårdttræsterrase med proppede skruehuller - hvordan?

Hej alle,
Jeg har netop fået brædder hjem til min terrase i Cumaru hårdttræ. Samtidig har jeg købt en DVA forsænkerbor og propbor sæt i håbet om at kunne forsænke skruerne og lave propper til at dække hullerne.
Nu har jeg lige prøvet i går og i dag på noget test træ - jeg får lavet det undersænkede hul for stort! Proppen er meget løs og det vil kunne ses.
Årsagen er nok at jeg ikke har finesse til at holde forsænkerboret 100% lodret når jeg borer ud. Alle propperne vil jeg kunne bore ud på rest-træet på en søjleboremaskine, men den kan jeg i sagens natur ikke tage med ud på terrrassen...
Jeg har prøvet på værkstedet på arbejdet at bruge søjlebor til begge operationer, hul og prop. Og der passer den perfekt.
Men så snart jeg bruger håndboremaskine til forsænkeren, så bliver hullet for stort.

Nogen idéer?

Hej alle, Jeg har netop fået brædder hjem til min... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her kommer lige et billede
STH skrev den 28-04-2021 19:03:45

Hejsa jeg lavede terrasse i Cumaru for nogle år siden og brugte det hulbor du viser, uden de problemer du skriver om, jeg brugte så et CMT propbor til at lave propperne med.
Hullerne er bare boret med skruemaskinen.
Mvh Steen
Jeg kan kun uploade et billede så der kommer et i næste tråd

 Altså brugte du sådan en DVA forsænker som jeg viste i mit opslag øverst?

Måske er det fordi jeg har prøver på noget høvlet imprægneret træ, måske jeg lige skal teste med de rigtige brædder i morgen. 
Ja det er såden en DVA/US/15 jeg har brugt.
Den midterste prop er rippet i kanten, selvom den er skåret med feincutter, de er så hårde at de nemt springer.
Det har du lavet pænt, men risikoen for fejl er stadig mindre med et fræsejern. Området ser nyslebet ud. Hvorfor har du ikke tværstillet åreretningen på propperne?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
STH skrev den 29-04-2021 18:57:16

Ja det er såden en DVA/US/15 jeg har brugt.
Den midterste prop er rippet i kanten, selvom den er skåret med feincutter, de er så hårde at de nemt springer.

 Havde du fornemmelsen af at propperne sad løst når du satte dem i, inden limning? For det er da rigtig pænt lavet det der. Hvorfor valgte du 15mm og ikke 12?


mvh Carsten
Rantzau skrev den 30-04-2021 01:52:11

Det har du lavet pænt, men risikoen for fejl er stadig mindre med et fræsejern. Området ser nyslebet ud. Hvorfor har du ikke tværstillet åreretningen på propperne?

 Altså nu er jeg nødt til at spørge, hvad er grunden til at det er smart at tværstille årene, for pænt det er det i hvert fald ikke.? 

Når propperne bliver våde udvider de sig, som kan flække brædderne hvis årerne ikke tværstilles. Vådt træ udvider sig ikke i årenes længderetning.

Om det er pænt er en smagssag. Jeg syntes det er pænt når der er en faglig begrundelse. Det andet afsløres som noget fikumdik, og det er ikke pænt.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 30-04-2021 19:50:07

Når propperne bliver våde udvider de sig, som kan flække brædderne hvis årerne ikke tværstilles. Vådt træ udvider sig ikke i årenes længderetning.

Om det er pænt er en smagssag. Jeg syntes det er pænt når der er en faglig begrundelse. Det andet afsløres som noget fikumdik, og det er ikke pænt.   

 Det bliver jo noget off topic lige nu. Jeg forstår det simpelthen stadigvæk ikke. Propper er jo til for at dække skruerne pænt tværstilling får jo bare proppen til at skille sig ud. 

Du kan altså ikke bilde mig ind at det kun er proppen der udvider sig når en terrasse bliver våd, det omkringliggende træ må også blive vådt og udvide sig, så jeg kan ikke se begrundelsen der? Dertil kan jeg simpelthen ikke opstøve en eneste terrasse producent vejledning der foreskriver at tværstille propperne, så jeg undrer mig altså virkelig over det.
Prøv at spørge en skibsbygger. Bortset fra det, så er det almen viden bland tømrere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis