Undgå grus nedfald ved isolering i gulv.

Hej LDS,

Hus er fra 1970'erne med 7,5cm leca skillevægge(støttende, men ikke bærende) stående på klaplag, herunder sand hvor vand/varmerør ligger og herunder betondæk, herunder grus.
Badeværelset skal renoveres og 2x betongulv er fjernet.

Bekymringen kommer ved fjernelsen af grus(for at gøre plads til isolering), mod ydervæggen er der fundament, så der er ingen problemer.
De tilstødende rum omkring er der dog stabilgrus fremfor fundament, hvis jeg f.eks graver 20-30 cm væk kan jeg vel reelt risikere gruset "falder ned" ved de tilstødende rum.

Er bekymringen reel og kan jeg minimere dette på en smart måde?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har jo allerede nu understøttet dine vægge midlertidig. Så langt er det ok. Men du skal jo videre, og så bliver du nødt til at understøbe.
Gruset under gulv i det tilstødende rum kan jeg kun se en løsning på. Nemlig at kaste noget beton / bastardmørtel derind og lade det størkne.
Understøbning kan du begynde ude til venstre og grave pænt ned med en grøft på maks  1 m længde. Der fyldes beton i op til 2-3 cm fra muren. "dage efter fuges der og det presses godt ind med fugeske.
-Du kan måske samtidig lave en tilsvarende helt til højre. Yderligere et par dage efter kan du lave endnu 1 m. grøft og få styr på den del.
Det er smart at forberede til eventuelt huller i sokkel til varme / vandslanger, afløb m.m. Det kan gøres ved at lægge et stykke flamingo ind i betonen. Eller simpelthen der lægges nogle strategiske skovlfulde jord ind i betonen. Det er let at hugge ud bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis