Adskillelse mellem byhuse

Min familie og jeg er i gang med at købe vores første hus. Aktuelt er vi meget interesseret i et ældre byhus, der ifølge Boliga har status som et rækkehus. Byhuset er ikke fritliggende, da det ligger klods op af to andre byhuse, men det har sit “eget” tag og ydremure (mursten), hvis man kan sige det sådan, og der er som sådan ikke noget der deles husene imellem.
Mit spørgsmål er: Kan luft fra de to nabohuse trænge ind til det hus, vi overvejer at købe, via murværket eller er der helt lukket?
Vores søn er meget allergisk overfor kæledyr med pels, og hvis et eller begge nabohuse har hund eller kat, vil det være problematisk, hvis luften kan trænge ind.
Som I måske kan læse af mit spørgsmål, er jeg ikke håndværker og har ikke en dyt forstand på noget som helst i den retning, hvilket så også er derfor jeg spørger :)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Af hensyn til spredning af brand fra en bygning til en anden, bør der ikke mulighed at luft fra den ene kan trænge ind til den anden. Det vil sige, at der skal være lufttæt adskillelse mellem husene.

fase
S. Fabrin skrev den 27-04-2021 21:13:34

Af hensyn til spredning af brand fra en bygning til en anden, bør der ikke mulighed at luft fra den ene kan trænge ind til den anden. Det vil sige, at der skal være lufttæt adskillelse mellem husene.

Mange tak for dit svar. Det er betryggende. Bør vi være ekstra opmærksomme i forhold til adskillelse, at husene er fra slutningen af 1800-tallet?

Bør vi være ekstra opmærksomme i forhold til adskillelse, at husene er fra slutningen af 1800-tallet?

Ja!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 27-04-2021 22:48:10

Ja!

/BOFH

Også selvom husene er bygget med hver deres mure, hvis man kan sige det sådan? Altså, hvis man fjernede det ene hus, vil det andet stadig stå tilbage :o)

Også selvom husene er bygget med hver deres mure, hvis man kan sige det sådan? Altså, hvis man fjernede det ene hus, vil det andet stadig stå tilbage :o)

Selvom husene har egne mure ved ingen i praksis hvad der er sket med husenes mure igennem mere end 100 år.

Selvom murene oprindeligt har været intakte er der sandsynligvis sket 3-4 gennemgribende ombygninger og ændret på et utal af ledninger og rør i huset og nabohusene gennem husenes +100 års levetid.

Spørgsmålet er så om disse ombygninger og omlægninger evt måtte have medført at forseglingen mellem husene er blevet brudt - Mit gæt er at det er sandsynligt at det er sket igennem årene.

Er dette så et et praktisk problem ?

Det kan kun du selv afgøre da det kun er dig selv der ved hvor alvorlig din søns allergi herunder hvad konsekvensen praktisk vil være hvis der er en mindre luftgennemgang mellem husene.
Annonce
Hensan skrev den 27-04-2021 23:07:16

Selvom husene har egne mure ved ingen i praksis hvad der er sket med husenes mure igennem mere end 100 år.

Selvom murene oprindeligt har været intakte er der sandsynligvis sket 3-4 gennemgribende ombygninger og ændret på et utal af ledninger og rør i huset og nabohusene gennem husenes +100 års levetid.

Spørgsmålet er så om disse ombygninger og omlægninger evt måtte have medført at forseglingen mellem husene er blevet brudt - Mit gæt er at det er sandsynligt at det er sket igennem årene.

Er dette så et et praktisk problem ?

Det kan kun du selv afgøre da det kun er dig selv der ved hvor alvorlig din søns allergi herunder hvad konsekvensen praktisk vil være hvis der er en mindre luftgennemgang mellem husene.

Mange tak for dit uddybende svar. Jeg ser, hvad du mener. Din tilbagemelding har virkelig givet os noget at tænke over. Tak!

Generelt kan man sige at huse der er så gamle ikke ligefrem er kendt for at være specielt tætte. En lukket dobbelt brandmur fra dengang bliver ikke slidt på samme måde som en udvendig klimaskærm, så det er ikke sikkert der nogensinde er gjort mere ved det end at pudse det om ifm udskiftning af de indvendige installationer.

Man kan vel spørge ved mægler om der er anmeldt større ombygninger af huset i nyere tid og deres art for at få en idé om standarden?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Baseret på jeres input har vi besluttet at se os om efter et andet hus, der enten er nyere eller fritliggende. Mange tak for jeres repons.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis