Gearing/omdr på Marstal F 5hk

Hej med jer

Er der nogle som kan fortælle mig om reversegearet på en Marstal type F er reduceret i gearingen eller om det er 1:1?

Gode hilsner
Lars
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt et mærke på svinghjulet og et på skrueakslen. Drej svinghjulet en omgang og se så hvor langt skrueakslen er gået.

Venlig hilsen
Knud
Hej Knud. Ja den metode er fin. Sagen er bare den at jeg ikke har motoren mere og prøver at finde ud af om jeg skal have ny skrue. Jeg sætter en Volvo Penta MD6A i den i stedet. Med reduktion 1,91:1 og med ca 2200 omdr på den går skruen godt og vel 1100 omdr. Marstalleren har 1100omdr på toppen. Så hvis reversen er uden reduktion passer det fint.

Gode hilsner
Lars
Bak er ikke så meget problemet, det er mere vigtigt hvor stor fart du har ved fremadgående, da du ellers risikerer at overlaste din nye motor.

 

Hej Steensen. Jeg er ikke helt med på hvad du mener. Det jeg mente med reversen var sådan set bare gearet. Men vi går fra 5hk til 10hk da vi har haft svært ved at passere Stigbordene i Københavns Havn. Ræsonnementet er så at hvis hastigheden på skruen er den samme men med dobbelt så mange kræfter bag burde det blive bedre. Hastigheden ligger på en god dag med rygvind og ned ad bakke på knapt 5 knob så det er der ikke mange forventninger til bliver bed

Til info er det en 17 fods Nysted damjolle i glasfiber. Der er i øjeblikket monteret en 2 bladet skrue af den type hvor hver blad snor sig en halv omgang bagud. Vi har også en mere “klassisk” 3 bladet skrue som kan monteres. Den er dog fra en klinkbygget træjolle som vejede det firedobbelte af denne, men med MD6’eren i. Så jeg tror ikke den kan bruges på Nysted jollen. 

Gode hilsner
Lars
Hvis du fordobler dine heste, så tænker jeg fint du kan smide den 3-bladet skrue på.
Det du har mest behov for at vide, er: stigning * omdrejninger * slip, så har du en anslået hastighed på damperen.
Det er ikke sikkert at problemet har været din motor, men derimod at din skrue er for lille/for lav pitch/stigning, så du ikke flytter vand nok.

Hvor meget hastighed der er på skruen når du reverser (slår bak) er stort set ligemeget, da slippet på skruen forringes gevaldigt, og dermed har din motor nemmere ved at trække den i bak end ved frem.

Det kan ligefrem være, at du har fordel i at få din nye motor koblet på med en mindre gearing, så du kører 1:1,5, hvis du ønsker at opnå større hastighed. Men husk, energi behovet til fremdivning vokser med anden potens af hastigheden, så dobbelt hastighed kræver firedobbelt så stærk en motor.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis