Speciel rundsavsklinge

Hej folket
Jeg søger navnet på en special klinge der kan justeres i bredden. Har set den brugt til at lave notgange med
Håber der er hjælp at finde

​Mvh Kasper 


Kan andre kan jeg også, det tager bare længere tid i første omgang
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder "dado blades", og på dansk "slingreklinger".
Der er noget med at de er ulovlige i EU, fordi man er nødt til af fjerne spaltekniven.
Må vist kun bruges på en (stationær) fræser.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Det du tænker på hedder en “dado stack” og kan bl.a. købes her:
https://www.dorchdanola.dk/230-524-08m.html

De er mig bekendt ikke ulovlige at bruge i dit private værksted. du skal dog være opmærksom på at det kræver en rundsav med en længere akselv, og de kan godt være svære at finde i Europa.
En “slingreklinge” virker på en anden måde, idet den monteres”skævt” på akslen, du kan eventuelt prøve at google “wobble dado blade”

Et alternativ til en dado stack er at bruge en overfræser og en jig. 

Med venlig hilsen

Anders

Mange gange tak for svar. Det var lige præcis det navn jeg manglede. Dejligt med hurtigt svar 👍


Kan andre kan jeg også, det tager bare længere tid i første omgang
De er ulovlige at bruge i Danmark, da det er et lovkrav at du skal have en spaltekniv monteret på din rundsav, der passer til den aktuelle klinge du har monteret på din rundsav, og du kan ikke få spalte kniven der passer til dado-klingerne.

 

Man kan sagtnes lave notgange med en rundsav og god land. Men kører 2 - 3 gange. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Steensen skrev den 27-04-2021 10:16:41

De er ulovlige at bruge i Danmark, da det er et lovkrav at du skal have en spaltekniv monteret på din rundsav, der passer til den aktuelle klinge du har monteret på din rundsav, og du kan ikke få spalte kniven der passer til dado-klingerne.

 Kan du ikke henvise til hvor det fremgår, at det er ulovligt for private at anvende?

Denne video er godt nok fra England, men han belyser emnet ret godt:
https://www.youtube.com/watch?v=9KiRDUPdhDg​​​

Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 27-04-2021 12:23:02

 Kan du ikke henvise til hvor det fremgår, at det er ulovligt for private at anvende?

Denne video er godt nok fra England, men han belyser emnet ret godt:
https://www.youtube.com/watch?v=9KiRDUPdhDg

Du er som privat stadigvæk underlagt sikkerheds reglerne for korrekt funktion af sikkerhedsforanstaltninger på dit værktøj, jævnfør arbejdstilsynets regler.

At mange private så vælger at blæse højt og flot på nogle af reglerne, pga. bekvemmeligheds årsager, er en anden side af sagen.

Denne dom refererer til en Dewalt 743-QS bygnings sav, der ikke havde spalte kniv, resulterende i straks-påbud over for entreprenør og underleverandør.
Det er ikke uden grund, at de nye modeller af både bord og håndholdte rundsave har en spaltekniv fast monteret, og af samme årsag fået kortet akslen (Argo) ned så der kun lige er plads til en op mod 5mm tyk klinge typisk. Dette er netop for at forebygge muligheden for at montere en DADO stack.

Nu er vi så ude i flue knepperiet, men du må principielt gerne bruge en dado stack, under forudsætning af, at du har en spalte kniv der passer hertil i den specifikke monterede bredde, og at du har en over skærm der også passer hen over på korrekte vis.
Disse spalte knive er så ikke til at skaffe, og derfor er det "under en kam" sagt, at man ikke må bruge dado klinger i DK.

Skal du lave sådanne bredde snit, så må du igang med et fræse bord eller en overfræser med styre skinne.

 

Som Elmand skriver, så er det ikke et stort problem at køre flere gange med en almindelig klinge bredde. Det kræver bare et ordenligt land samt en fladtandet klinge hvis det skal være helt fint. Jeg klarer mig nu med en almindelig klinge og retter til med et stemme jern   
Skal man lave rigtigt brede dado'er er et fræsebord den eneste rigtige vej at gå.
I øvrigt skal man være opmærksom på, at ved at sætte en bredere klinge (dado) i saven, så skal der bruges mange flere kræfter, og de fleste save til 230V er ikke kraftige nok til at drive de dado sæt man ser på youtube.
Jeg så at en havde en 4 HK motor, som kun med meget besvær kunne lave en dado der var 1x2 tommer i hårdt træ.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Steensen skrev den 27-04-2021 13:48:56

Du er som privat stadigvæk underlagt sikkerheds reglerne for korrekt funktion af sikkerhedsforanstaltninger på dit værktøj, jævnfør arbejdstilsynets regler.

At mange private så vælger at blæse højt og flot på nogle af reglerne, pga. bekvemmeligheds årsager, er en anden side af sagen.

Denne dom refererer til en Dewalt 743-QS bygnings sav, der ikke havde spalte kniv, resulterende i straks-påbud over for entreprenør og underleverandør.
Det er ikke uden grund, at de nye modeller af både bord og håndholdte rundsave har en spaltekniv fast monteret, og af samme årsag fået kortet akslen (Argo) ned så der kun lige er plads til en op mod 5mm tyk klinge typisk. Dette er netop for at forebygge muligheden for at montere en DADO stack.

Nu er vi så ude i flue knepperiet, men du må principielt gerne bruge en dado stack, under forudsætning af, at du har en spalte kniv der passer hertil i den specifikke monterede bredde, og at du har en over skærm der også passer hen over på korrekte vis.
Disse spalte knive er så ikke til at skaffe, og derfor er det "under en kam" sagt, at man ikke må bruge dado klinger i DK.

Skal du lave sådanne bredde snit, så må du igang med et fræse bord eller en overfræser med styre skinne.

 Jeg mener nu fortsat ikke at du har ret. Felder rundsave kan f.eks. udstyres med art dado stack, og det samme kan den store håndholdte Festool rundsav.
Se f.eks. her: https://dk.feldershop.com/da/Savning/Slidse-og-notsave/Indstillelig-notfr-ser-til-rundsavsindretning-WPL-HW.html

Som jeg forstår det, er der et krav om at klingen skal være afskærmet, og det kan være fordi klingebeskyttelsen på nogle save fastgøres til spaltekniven, at det misforståelsen opstår.
spalteknivens opgave er at sikre, at emnet ikke klemmer om klingen ved kløvning. Når der skæres dado’s skæres der netop ikke igennem emnet, og derfor er spaltekniven ikke påkrævet.

Den dom du henviser til omhandler en arbejdsgiver og altså ikke en privat, som vi jo netop drøfter her. 

Med venlig hilsen

Anders

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis