Platformskonstruktion, holder den?

Hejsa

Jeg synes det er svært, at finde konkrete svar, på det jeg søger.. så jeg prøver lige at oprette et spørgsmål selv..

Jeg påtænker at bygge en art platform, med legerum under, til ungerne, men er i tvivl om min tænkte konstruktion skvatter sammen 🤪 så jeg håber I gider hjælpe med vurdering🙂

Den skal måle Ca. 1,5x3mtr højde Ca 190cm.
En 100x100 (højde små 3mtr) stolpe i hver hjørne, I den ene ende stilles disse på betonfliser og fastgøres til et skur.
I den anden ende stilles de i stolpespyd.
På langs monteres 45x145mm reglar, disse fældes ind i stolperne.
Mellem de langsgående reglar (kaldes det en rem?) monteres 45x95mm reglar i bjælkesko (Eller vinkler) for hver Ca. 50cm. 
Øverst enten terrassebrædder eller malet plade.
2 sider beklædes med brædder, resterende hjørner afstives med en 45x95, skråtstillet mellem stolpe og regel.

Jeg ser selv følgende spørgsmål:
Er det stabilt nok? Mht. Stolpespyd kontra nedgravede stolper.
Er spændet på næsten 3mtr for en 95x145 for stort?
Kan det gå med en osb-plade (der er malet et antal gange, måske) som tag/platformsgulv?

Puha..  jeg håber ovenstående giver mening??🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stolperne løst på fliser går ikke. For at sikre konstruktionen ikke ekser, så skær nogle 30x30 trekanter ud krydsfiner og skru dem op i ø hjørner. Resten skalnok holde.
Godmorgen Frisk🙂

Tak.. er trekanter bedre end skrå reglar?
De stolper der skal stå på fliser, ville jeg fastgøre til et skur, de står op ad..
Jeg prøver at få taget et billede, der er måske lettere, end mit forsøg på at forklare🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)


sandkassen måler 150x100, platformen skulle stå over denne og ud over græsplænen

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du skal passe på at din kommune ikke mener du kommer i karambolage med 2.5m højde reglen for tæt på skæl.

Horsens har sagt til mig, at de er ligeglade med "lege tårne", men det kan være du er anderledes stillet i Næstved!

Du skal ikke forvente at dit skur kan klare det tværgående træk, så du skal have alle 4 stolper til selv at gribe fat i jorden (stolpespyd/stolper støbt ned).
Lav en diagonal stolpe fra top det ene hjørne til bund det andet hjørne, på 2 seperate sider, med forskellig "retning" på diagonalerne.

En OSB plade kan godt, men du har mere vejr bestandighed i en tag-krydsfiner plade eller en støbe krydsfiner.

Personligt ville jeg gå lidt længere op end en 50x145mm reglar, men der er også forskel på hvor "rigid" du har behov for platformen er.

 

Det der kan være tvivl om er holdbarheden af skuret. Det andet kan sagtens holde. 
Hvis du i stedet for brædder beklæder de 2 sider med plade så har du en helt anderledes stiv konstruktion. Det kan være sporplader som ligner lidt bræddebeklædning. Så er skråstivere og krydsfiner trekant overflødig.
Og så din rem som fældes ind i stolper. Så er der 55 mm tilbage af stolpe, hvilket sikkert også er ok. Men Gør du det også ved ender så er den noget tynd lige hvor den skal være stærk.
kunne rem ikke blot skues fast uden på både ved gulvhøjde men også øverst og i bunden med en lidt mindre.
Så vil den samlede styrke, (pladerne overfører noget) være helt i top.
Og hvis der er en langside uden plade så får du nok en god ide med en rutchebane eller andet som kræver en ekstra stolpe midt på.
OG så lader du sin fantasi få frit løb hele vejen. Er der nogen steder hvor en  halstørklæde /hættestrop  fra en jakke kan få fat, og en af børnene kan komme til at hænge. Det sker desværre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for kommentarerne..
Jeg skæ lige have målt efter ift. Afstand til skel.. det er lige på grænsen, tror jeg.. både ift. Højde (180) og afstand..

Jeg påtænkte at fælde remmene ind i stolperne for lodret styrke, men kan  godt se det jo svækker gevaldigt. Jeg ser om jeg evt. Kan finde bolte, i stedet.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Almindelige lidt kraftige træskruer (6 mm) holder mega godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan de? Ja, måske er det nogle gange kunsten at holde det enkelt🙂 dem ligger der jo masser af, i skuret🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

I skolen lærte vi at forkorte når man arbejder med brøker. Det er en god øvelse når man laver konstruktioner. Altså først gennemtænke hvor fin det det behøver at være, og dernæst hvor simpel kan det laves.
Var det en sofabord med sarg så ville jeg ikke ligge sargen uden på benet ( remmen uden på stolpen ) Men det er noget andet ved en legetårn.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også