Skærver mellem fortov og havemur

Hej LDS,

Jeg overvejer at lægge skærver på bagkanten af mit fortov (stykket mellem fliser og havemur), se billedet nedenfor. Formålet er primært at gøre bagkanten lidt pænere og for at undgå at mudder fra den nuværende bagkant af jord sviner min hvide havemur til. Og de mange katte i kvarteret laver fodspor  (potespor?) op af muren, når de hopper over muren og ind i haven. Da vejen er en privat fællesvej, er det mig selv der står for opgaven. Den samlede bagkant er 20 meter lang, og 70 cm bred.

Mine spørgsmål er:
  • Da skærverne primært skal ligge "til pynt" (der bliver hverken gået eller kørt på dem), hvilket underlag er så nødvendigt ud over fiberdug og udgravning nok til at jeg kan ligge et tilstrækkeligt tykt lag af skærver?
  • Er der andre alternativer end skærver, som jeg bør overveje? 
På forhånd tak.

NPV

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fiberdug er nok. Og du skal nok grave 6-8 cm ned. Ved tykkere lag får du mindre ukrudt i det, men det koster jo også lidt mere. Ved 10 cm lag skal du bruge ca. 1,6 m3
Enten i løs vægt fra lokal vognmand / anlægs gartner eller i big-bag som der er flere firmaer der tilbyder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg havde et noget lignende arrangement, dog knapt så bredt. Her fandt div. fugle så insekter og andet godt i, og i deres roden rundt, skubbede de så sten ind på de tilgrænsende fliser. Sten på fliser er ikke rare at gå på, Stenene blev pillet op, og erstattet med beton.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det er især solsorte der leder efter dyr. Men jeg synes nu det er mest i flis de arbejder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Knust granit er nu ikke sådan at flytte rundt på. De skarpe kanter låser sig delvis fast i de andre sten. Perlesten er meget lettere at flytte rundt med - også for solsorte.

Søren O
Tak for gode inputs allesammen.

Min plan er at bruge grantskærver i 11-16mm. @ktm: Er det noget i den stil du har dårlige erfaringer med ift fugle?

Med venlig hilsen

NPV
NPV skrev den 03-05-2021 11:17:37

Tak for gode inputs allesammen.

Min plan er at bruge grantskærver i 11-16mm. @ktm: Er det noget i den stil du har dårlige erfaringer med ift fugle?

Med venlig hilsen

NPV

 Nej det var alm småsten.


Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg ville overveje at droppe ukrudtsdugen og bruge pengene på et tykkere lag sten.
Der kommer hurtigt nok jord ovenpå ukrudtsdugen til at ukrudt kan gro og du har alligevel nogle lange kanter, hvor der er adgang til jorden. Uden en dug i bunden er det nemmere at luge i bund, uden at skulle bekymre sig om at få revet dugen op. Dugen er god, hvis du skal undgå ukrudt komme nedefra, men alt det nye skal nok alligevel få fat oppefra.

Ellers overvej at få lagt asfalt i stykket - det koster lidt mere, men så skal du ikke foretage dig noget i mange år fremover. Det kræver at du får gravet dybt nok til at alt ukrudt er væk inden og evt. får stampet stabilgrus op så asfaltlaget ikke bliver for tykt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis