Udskifte forkantsbræt på terassetag

Hej
for snart 20 år siden havde vi håndværkere til at bygge den nye terasseoverdækning med limtræsspær og mange andre kvalitets elementer, bortset fra frontpladen ved forreste kant. Jeg er træt af at reparere omkring skruehuller, hvor intet lader til at kunne holde. Findes der egnet vandfast materiale, der ikke kræver stor vedligeholdelse? Komposit? Jeg kan kun finde komposit som gulvbelægning.Hjælp mig venligst med et godt råd.
ingeborg

Når lysten driver værket
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svaret. Det er sådan noget jeg tænker på. Mon det kan skrues udenpå det bestående træværk, som faktisk er sundt, men ikke gider maling omkring skruehullerne. Jeg har spartlet med oliespartel flere gange. Der er  lige plads til 8mm under “næsen”. der vil jo blive synlige skruehuller. Er der nogen, der ved, hvordan det ser ud, når det er skruet på?
Ingeborg

Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Specialskruer til fiber cement. 

Jeg er glad for Rockpanel, det har de bl.a. hos Davidsen.
Det er let at arbejde med, da du kan skære i det med almindelig sav, og du kan skrue direkte i det, med de samme skruer som Frisk nævner.
(Måske kan de også save det for dig i byggemarkedet)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Som de andre skriver er der flere muligheder, med vedligeholdes frie materialer.
En god tømmerhandel kan rådgive dig om alt fra hvad du skal save det med til hvilke skruer du skal bruge. Normalt bruger man skruer med stort hoved, der er samme farve som "træet"
Det ser ekstra lækkert ud, hvis du slår en kridtsnor og måler, så alle skruer sidder på linje og med samme mellemrum.

Jeg ville bestemt ikke lade det gamle træ sidde. Det rådner jo engang og så falder både nyt og gammelt ned. Du lukker fugt inde i det gamle træ, som får det til atrådne endnu hurtigere.
Det kan jo også være dine spær ender skal have en sjat træbeskyttelse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg er ikke nået længere med mit sternbræddeprojekt. Det drejer sig om ca. 9 m længde og det kan vi ikke få eller transportere. Jeg tror at det der sidder på nu er vandfast Douglas krydsfiner. Det er ikke råddent, men grimt og jeg gider ikke spartle osv. En brudt flade er måske også kønnere end den glatte flade? Det nuværende er fastgjort på hvert 2. Spær. et Forslag til en helt anden løsning, hvor man kan komme til tagrenden vil jeg også være glad for.
Ingeborg

Når lysten driver værket
Og et billede af sternbrædtet.... øv

Når lysten driver værket
Det gamle er jo også samlet, så jeg ville klart bruge Hardi plank eller et andet fibercement materiale. De fastgøres med synlige skruer som beskrevet på hver bjælke ende. Der forbores både ved fastgørelse og ved rendejern.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej jeg har ingen rendejern, der er udsparringer i spærret, med luft omkring tagrenden.
Jeg synes også at det nuværende sternbrædt virker for kompakt. Måske burde jeg have brædder med fjer og not og malet, ikke spartlet?

Når lysten driver værket
Ja der kan man vælge imellem mange løsninger. Men hvis udgangs punkt er mindst vedligehold så er det ikke vejen at gå med brædder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også