Fremgangsmåde på rå mursten i badeværelse?

Hej
Jeg er i fuld gang med mit første badeværelsesprojekt, så der er mange nye processer undervejs som jeg lige skal have styr på. Men det går godt   Håber i kan hjælpe med lidt råd og vejledning!

Grundet at badeværelset er bygget op af en gammel ydrevæg, har jeg brækket noget af den gamle bagmuren ned og lagt en overligger ind. På den måde kan vi rykke badeværelsesmøbel ind i et "hul" i væggen, samt lægge cisterne og faldstamme ind i vægge. Vedhæfter lige nogle 3D tegninger hvor det kan ses.

Nu kan jeg bare ikke regne ud hvordan det er nemmest at gøre væggene glatte. Ud over at de skal være glatte, skal der også laves i helt del opbygning med hjørner omkring hullerne i vægge. Dette har jeg dog tænkt mig at gøre i Fermacell plader.

Muren hvor bademøblet skal sidde er rigtig slem ift. at væggen er meget ujævn. Det skal dog siges at jeg har planer om at slibe væggen nogen lunde glat inde jeg går i gang med at gøre noget ved det.

Spørgsmålet er, om jeg så også skal beklæde væggen i bruseren i Fermacell /vådrumsgips eller om jeg skal kaste mig i at pudse det op. Jeg har ikke prøvet at pudse en væg før, men er ikke bange for at prøve.
Jeg er også lidt nervøs for at det er svært at få pladerne til at sidde ordentligt og lige på sådan en ujævn væg.  
Hvad ville jeres fremgangsmåde være til sådan en opgave? Hvad ville være nemmest for sådan en nybegynder som mig? 

Ligeledes har jeg planer om at have sokkelfliserne og fliserne i bruseren undersænket (plansænket?) med væggen. Hvordan gør jeg dette bedst? Jeg havde selv forstillet mig at sætte en gipsplade/fermacell op på det område hvor der ikke skal være fliser når væggen er blevet glat på en eller anden måde. På den måde kommer den jo 12mm ud fra det resterende. Hvilket nogenlunde ville passe med fliser og fliseklæbs tykkelse. Er det helt godnat?

Som det ser ud nu:

Væggen i brusenichen, med hylde. Næsten renset fri for gammel puds:

Bagsiden af den gamle ydrevæg som skal blive glat: 

Tegning af det nuværende hul

Grå viser hvad der skal bygges op:

Viser at det hel skal være en flade til sidst:

Skulle gerne se således ud til sidst:  

Håber i læste det hel og at i vil hjælpe mig på vej. Tak ;)  
Hej Jeg er i fuld gang med mit første... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
1.
 Lige bestemt hvor du har dine røde streger, fastgør du et lige bræt inden du pudser op inde i bruserummet. Den bruger du som leder i venstre side. Så er du sikret en helt lige hjørne. Brættet kan tages af 3 - 4 timer efter pudsning eller dagen efter. Bank lidt på den så den løsner sig.
Mur enden skal forinden mures pænt op, hvor jeg kan se de 2 gule og 2 grå rør. Der skal være "noget godt" at sætte stålreglar fast på. Denne skal naturligvis sidde 13 mm inde fra murkant (12,5 mm fibergips). Jeg har haft god held med at montere LIP kantbind på sådan et sted hvor  materialer mødes. Der skal så spartles over hele fladen hvor der skal males
Disse reglar fastgøres også i top og bund samt ved toilet cisterne.
2.
Du kan nok påføre fra 0,5 - 2 cm i samme arbejdsgang. Men hvis du lægger et par cm på et par timer før så kan du godt komme højere op i anden omgang. Men bliver det mere så smadrer du nogle mursten og presser dem ind i første lag. Det forstærker det. Og i en bruseniche skal det stå 100 % lige og lodret for ellers sladrer flise mønstret bagefter.
3.
Pudslag sætter sig ikke pludselig, og det kommer an på sugeevnen fra muren under. Så når du kører med pudsebræt så kræver det noget mere "overarme" hvis du er kommet for sent. Ellers stænker du lidt vand på så er der en ny chance igen. Du kan blive ved med at lægge lidt på, men det er kun meningen hvis der er huller. Din retning har du fastlagt med lederne.
4.
Udkast kan gøres dagen før, og så stænker man igen rigelig vand på før man pudser op. Der er en anden metode med at smøre fliselim på, så skal man pudse samme dag. Altså arbejde "vådt i vådt"

Jeg er ikke enig med dig i toiletrulle placering, men det erfarer du/i når det er i brug. Jeg har lige færdiggjort et badeværelse med tilsvarende placering, men der er der lavet en teleskopløsning så den kan trækkes 25 cm længere ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg siger mange tak til jer begge to. Virkelig nogle gode svar, jeg føler mig nu tryg i at gå i gang med projektet   

Måske jeg alligevel lige skriver her inde igen senere på ugen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Igen!
Det går sq meget godt med det puds der!
Jeg er nu blevet i tvivl om hvordan jeg skal bygge både lysning og hullet i brusenichen op. Begge overflader skal beklædes med fliser og begge er i den vådeste våderumszone.
Jeg havde egentlig købt noget fibergips, men er i tvivl om jeg overhovedet må bruge det der?
Der kommer selvfølgelig hældning i den indbygget hylde og en ret stor hældning vindueskarmen. 
Jeg sluttede første instruktion af sådan:
I hullet i brusekabine sættes et bræt i hver side og et par stumper imellem til at presse dem fast. De skal justeres så de også passer med ledere."
Det burde du have gjort i første omgang så du kan pudse hele væggen i 1 hug. Men så kan du gøre det nu.
Altså bræt i på alle sider af hullet så væggen pudses lige. Brætter i sider kan holde bræt på plads øverst og nederst. Nogle timer / dagen efter bankes stivere ned og brætter løsner sig.
Når det er taget af er der nogenlunde skarpe kanter så lysning kan pudses op i siderne med disse kanter som leder. nederst med lidt fald udad. Også ved vindue. 
Så skal bagvæggen også pudses i hullet. Det er så lille at du nok skal lave små ledere ved at trække  en liste rundt langs kanten. Denne liste er med en skrue/søm som kan glide ude på væggen. På den måde opnår du samme dybde hele vejen rundt. Det medvirker til at fliser skal være ens i siderne.
Men der skal nok mures nogle stumper ind hvor der mangler og murbindere skal skæres væk.
På samme måde i vindue.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Igen

Elmand, jeg har været meget taknemlig for dine råd og vejledning og har fuldt dem meget nøje. Jeg har haft et bræt i hullet for at have lederen da jeg pudsede op forbi, både i vindueshullet og hylden. Dog havde jeg misforstået det med bræt hele vejen rundt kan jeg da se. Det har jeg så gjort efterfølgende og taget i betragtning at det er mit første pudsearbejde er jeg meget tilfreds. Det er klart, at den sidste væg jeg pudsede er pænere end den første  
Men væggene er helt i lod og lige, men der stadig små ujævnheder på maks 2mm rundt omkring. Især de steder hvor jeg har pudset sammen med puds som var størknet.

Der kommer lige lidt spørgsmål her med hvordan skal jeg behandle nu:
  • Der skal jo kun fliser op i bruse nichen. Kan jeg sætte fliser op direkte på puds med vådrumsmembran selvom der er små ujævnheder? Eller skal der spartles inden vådrumsmembranen? 
  • Jeg regner med at skulle fuldspartle væggen der hvor den skal være helt glat. Hvilken spartel skal jeg bruge her? En grov letspartel eller sandspartel, kan se at det ikke er helt det samme? Alle samlinger og hjørner armerer jeg sammen med spartling. Skal jeg give forankringsgrunder inden jeg spartler? 
  • Ville det være nemmere at sætte filt/væv op for at fa en stærkere glat væg?
Håber i lige ville hjælpe mig en sidste gang!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

 2mm ujævnheder er ikke meget men om det er et problem afhænger af flisestørrelse og mønster. I nogle tilfælde land et blive svært at lave fliserne helt pænt og lige pga ujævnheder.

Brug vådrumsspartel for en sikkerheds skyld
Der skal ikke grundes inden spartel men før maling
Filt kan bruges på resten af væggen for at få en ensartet overflade. Det har ikke nogen effekt på styrken af væggen. 

Ask
Jeg så godt på de første billeder at du ikke lavede hele muren på 1 gang Det var fejlen. Men du har lært noget og det er i sig selv en god ting.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også