Komplet renovering af 1. sal fra 70erne

Hej,

Vi ejer et 70er hus, med udnyttet første sal, som dog kun har fungereret som gildesal, og derved er et stort rum.
Rummet er knapt 19 x 6 meter stort - og vi vil nu lave det til 3 store rum, som vi kan bruge til forskellige ting - bare for at gøre brug af pladsen.
Vi vil dog gerne isolere det ordentlig, samt sætte ovenlys vinduer I, så vi får endnu mere lys ind.
Ovnlysvinduerne vil blive Velux - 2 stykker med manuel åbning, og det sidste skal være med el - da det kommer til at sidde over trappe-opgangen. Disse vil jeg få en tømrer til at montere, det har jeg ikke mod på selv!
Gavlene er for nyligt lavet nye - med nye vinduer.

Jeg gik derfor igår igang med at pille al det gamle listeloft ned, samt al isoleringen - så nu begynder tankerne jo for alvor at presse på, for hvordan det laves bedst muligt.

Min egen tanke var at sætte 45 x 295 spærtræ på siden af de eksisterende spær - og efterisolere dette med tilsvarende mængde isolering.
Dernæst dampspærre og 45x45 mm med isolering, inden den sidste beklædning som vil være fibergips under hanebåndene, og troldtekt ovenover hanebåndene. (Enkelte steder sætter jeg nok spånplade under,for at have ekstra styrke til at skrue noget op på væggene, da det ene rum vil fungere som mit hobby rum, med værktøj osv.)
Den eksisterende skunk er kold - og det var egentlig planen at lade den være det fremadrettet - så den nye skunkvæk ville jeg tilsvarende som det andet.

Meeen - jeg har, og får formentlig en del flere spørgsmål undervejs;

Når jeg nu skal forskalle på siden af de eksisterende spær, og hanebåndet er sat fast med stort bolt og møtrik på den modsatte side, som sidder i vejen for at forskalle direkte på siden - hvad gør man så?
Kan man dele det nye spærtræ i 2 - og så sætte dem så tæt på den bolt som muligt? Eller bør det være et stykke?
Jeg har tænkt mig at skyde de nye spær på siden af de gamle, med min nye Paslode IM100ci, med 98 mm lange søm - og så tænker jeg den får 2 søm pr. 30 cm.

Og det eksisterende spær går selvfølgelig helt ud til ydermuren - men det behøver det nye vel reeltset ikke at skulle? Det skal vel blot ned forbi skunkstolpen - eller er det en dum løsning?

Vil denne konstruktion, gøre hele tagkonstruktionen stærkere? Vi har skifer-eternit idag - og i fremtiden kunne det jo være dejligt med muligheden for alm. tegltag, hvis man fik de lyster.

På forhånd tak for jeres tid ;)
Hej, Vi ejer et 70er hus, med udnyttet første sal... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hulplade på siden af spær og lægte igen på ydersiden af hulplade. Ja så kommer det forbi¨hanebånd, og kan måske få en skrue ind i denne. Når du har sat den yderste op i begge ender, så skal der trækkes et par snore eller 3 så resten kommer på linje. 
Der mangler så en stump på den anden side af hanebånd, for dine plader skal sikkert samles der for ellers kan du ikke få hanebånd igennem. Den stump der mangler kan listes ind bag dampspærre og fæstnes bag på forskalling. så kan der også blive en forskalling lige imellem hanebånd så samlingen er understøttet.
Jeg havde tømrer i 2 dage til at sætte de 10 vinduer i, men havde selv lavet udveksling i forvejen. Bagefter skar vi så selv tagplader til. De 2 sidste var i en sidebygning og nu havde jeg set hvordan.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også