Komplet renovering af 1. sal fra 70erne

Hej,

Vi ejer et 70er hus, med udnyttet første sal, som dog kun har fungereret som gildesal, og derved er et stort rum.
Rummet er knapt 19 x 6 meter stort - og vi vil nu lave det til 3 store rum, som vi kan bruge til forskellige ting - bare for at gøre brug af pladsen.
Vi vil dog gerne isolere det ordentlig, samt sætte ovenlys vinduer I, så vi får endnu mere lys ind.
Ovnlysvinduerne vil blive Velux - 2 stykker med manuel åbning, og det sidste skal være med el - da det kommer til at sidde over trappe-opgangen. Disse vil jeg få en tømrer til at montere, det har jeg ikke mod på selv!
Gavlene er for nyligt lavet nye - med nye vinduer.

Jeg gik derfor igår igang med at pille al det gamle listeloft ned, samt al isoleringen - så nu begynder tankerne jo for alvor at presse på, for hvordan det laves bedst muligt.

Min egen tanke var at sætte 45 x 295 spærtræ på siden af de eksisterende spær - og efterisolere dette med tilsvarende mængde isolering.
Dernæst dampspærre og 45x45 mm med isolering, inden den sidste beklædning som vil være fibergips under hanebåndene, og troldtekt ovenover hanebåndene. (Enkelte steder sætter jeg nok spånplade under,for at have ekstra styrke til at skrue noget op på væggene, da det ene rum vil fungere som mit hobby rum, med værktøj osv.)
Den eksisterende skunk er kold - og det var egentlig planen at lade den være det fremadrettet - så den nye skunkvæk ville jeg tilsvarende som det andet.

Meeen - jeg har, og får formentlig en del flere spørgsmål undervejs;

Når jeg nu skal forskalle på siden af de eksisterende spær, og hanebåndet er sat fast med stort bolt og møtrik på den modsatte side, som sidder i vejen for at forskalle direkte på siden - hvad gør man så?
Kan man dele det nye spærtræ i 2 - og så sætte dem så tæt på den bolt som muligt? Eller bør det være et stykke?
Jeg har tænkt mig at skyde de nye spær på siden af de gamle, med min nye Paslode IM100ci, med 98 mm lange søm - og så tænker jeg den får 2 søm pr. 30 cm.

Og det eksisterende spær går selvfølgelig helt ud til ydermuren - men det behøver det nye vel reeltset ikke at skulle? Det skal vel blot ned forbi skunkstolpen - eller er det en dum løsning?

Vil denne konstruktion, gøre hele tagkonstruktionen stærkere? Vi har skifer-eternit idag - og i fremtiden kunne det jo være dejligt med muligheden for alm. tegltag, hvis man fik de lyster.

På forhånd tak for jeres tid ;)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok gøre dig klart om du kun ønsker at efterisolere eller om du også vil forstærke spærene for at kunne lægge et tungere tag på senere. Hvis du kun skal efterisolere kan du sagtens bryde det du forøger spærene med omkring hanebåndene og der er heller ikke nogen grund til at det går hele vejen ned til tagremmen/tagfoden. Du behøber eheller ikke at bruge spærtræ, det kan godt være et billigere produkt, det skal jo kun forøge spærene ikke nudvendigvis være lige så dyb som din isolering. Hvis du derimod skal forstærke spærene skal du selvfælgelig være mere omhyggelig med at få spærtræet helt ned til foden og måske lave en tæt tilpasning omkring hanebåndt og sætte et ekstra stykke spærtræ hen over  eller noget andet for at få den nødvendige styrke.
Det er fint at lave påforing indad mhp at lave en ret flade - men det kan være mere udfordrende at lave påforing med spærtræ indefra mhp at det (måske) skal kunne fungere som oprettet tagflade til tegltag i fremtiden - grunden er at de eksisterende spær måske ad åre har sat sig lidt indad og du derved ikke kan få fladen rettet op udvendig (uden at skulle høvle en masse).

Hvis tykkelsen til isolering kan opnås ved at sætte eg 45x95 på underkant af nuværende spær er det umiddelbart nemmere og så gemme evt forstærkning/opretning til senere ifm et nyt tag - der kan også være noget med forankring ved tagfod etc.

Hvis det er eternit på i dag, plejer der ikke at være undertag, det er ikke optimalt at lave det indefra men kan godt lade sig gøre - uanset så skal du være meget opmærksom på dit isoleringsarbejde ikke kommer til at lukke af for ventilation.

Ift kold skunk så vær meget opmærksom på at få den kolde del isoleret ordentligt mod vind og varmetab fra stueetage - dvs vindstop fuget mod murværk og alt det isolering du kan få plads til.

Lidt uenig i kombinationen af materialer i loft med gips/troldtekt (antager det er loft til kip når det er med synlige hanbånd) - tror du vil blive gladere for en løsning med gips/akustikgips eller ren troldtekt (evt med træplade bagved). Jeg selv har lavet det første (dog ikke til kip) da WAF var for lav på troldtekt ultrafin.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
perhans skrev den 26-04-2021 10:06:07

Du skal nok gøre dig klart om du kun ønsker at efterisolere eller om du også vil forstærke spærene for at kunne lægge et tungere tag på senere. Hvis du kun skal efterisolere kan du sagtens bryde det du forøger spærene med omkring hanebåndene og der er heller ikke nogen grund til at det går hele vejen ned til tagremmen/tagfoden. Du behøber eheller ikke at bruge spærtræ, det kan godt være et billigere produkt, det skal jo kun forøge spærene ikke nudvendigvis være lige så dyb som din isolering. Hvis du derimod skal forstærke spærene skal du selvfælgelig være mere omhyggelig med at få spærtræet helt ned til foden og måske lave en tæt tilpasning omkring hanebåndt og sætte et ekstra stykke spærtræ hen over  eller noget andet for at få den nødvendige styrke.

 Det kan godt være du har ret I at jeg bør vente med en eventuel forstærkning af spærene.
Tænker os der er relativ stor sansynlighed for at vi ville være noget skifer igen - eller i givet fald, letvægstegl, hvis vi skulle skifte taget - så man var ude over en kæmpe opretning og forstærkning.


Rigtig god pointe med at forskalle under de eksisterende spær, og ikke på siden - det vil jo alene være en ret stor besparelse i spærtræ.
Det eksisterende spær er dog 150 mm idag - så vil gerne have 150 mm mere, inden der kommer dampspærre på, samt en lægte til føringsveje og beklædning.
Hvordan vil man lettest kunne fastgøre dette på undersiden af spærene?
Havde håbet at kunne skyde det nye spær på siden af det gamle med en sømpistol - men det kan jeg ikke rigtig på denne måde jo ;) 
BOFH skrev den 26-04-2021 11:04:20

Det er fint at lave påforing indad mhp at lave en ret flade - men det kan være mere udfordrende at lave påforing med spærtræ indefra mhp at det (måske) skal kunne fungere som oprettet tagflade til tegltag i fremtiden - grunden er at de eksisterende spær måske ad åre har sat sig lidt indad og du derved ikke kan få fladen rettet op udvendig (uden at skulle høvle en masse).

Hvis tykkelsen til isolering kan opnås ved at sætte eg 45x95 på underkant af nuværende spær er det umiddelbart nemmere og så gemme evt forstærkning/opretning til senere ifm et nyt tag - der kan også være noget med forankring ved tagfod etc.

Hvis det er eternit på i dag, plejer der ikke at være undertag, det er ikke optimalt at lave det indefra men kan godt lade sig gøre - uanset så skal du være meget opmærksom på dit isoleringsarbejde ikke kommer til at lukke af for ventilation.

Ift kold skunk så vær meget opmærksom på at få den kolde del isoleret ordentligt mod vind og varmetab fra stueetage - dvs vindstop fuget mod murværk og alt det isolering du kan få plads til.

Lidt uenig i kombinationen af materialer i loft med gips/troldtekt (antager det er loft til kip når det er med synlige hanbånd) - tror du vil blive gladere for en løsning med gips/akustikgips eller ren troldtekt (evt med træplade bagved). Jeg selv har lavet det første (dog ikke til kip) da WAF var for lav på troldtekt ultrafin.

/BOFH

 Hej BOFH,


Som skrevet i mit svar til den første post - så har I nok ret i at jeg bør glemme at forstærke spærene indenfra nu - og i stedet blot tænke isolering.
Tykkelse til isolering kan ikke rigtig nåes ved 45x95 - men bør helt op i 45x145 som minimum tænker jeg - og måske endda også 45x195 - for at kunne opnå 5 cm luft inden taglægterne og taget kommer, for ventilation.

Der er ikke undertag på konstruktionen - og jeg tænker egentlig heller ikke at lave det - det må blive når taget skal skiftes om 10 års tid.

God pointe med den kolde skunk.
Jeg vil gerne smide mere isolering derind - men så bliver den jo totalt umulig at kravle i, hvis dette måtte være tilfældet?
Der ligger vist 10 cm idag ned emellem alle spærfagene.
Hvor ville du lægge vindspærren - over de 10 cm idag - og så smide mere isolering oven på?  eller mere isolering først, og så slutte af med vindspærren, som man så må klæbe/skyde fast i remmen og skunkvæggen tænker jeg.

Du har fuldstændig ret - der er loft til kip, med synlige hanebånd, som dog er beklædt med brædder, så de fremstår helt fine. Det vil vi formentlig beholde, og så blot male beklædningen på ny.
Jeg er ikke stor fan af Troldtekts udseende, men omvendt, skulle det fungere rigtig fint - og så kræver det jo blot 4 skruer, og så er du færdig, hvorimod gipsen skal smartles og alt det skidt.
Derfor ville jeg have troldtekt deroppe over hanebåndene, hvor man ikke lige render og kigger.
Jeg ville så have fibergips på alt det som vi i det daglige vil gå og se på - og så må jeg jo betale mig fra en maler til at spartle dem - for det evner jeg ikke selv - der er jeg for perfektionistisk til at mine egne evner rækker.

Til at starte med havde vi overvejet at køre troldtekt helt ned til den lodrette skunkvæg - for igen at spare en masser malerarbejde - så det kun var den lodrette skunkvæg der ville være i fibergips, og de indvendige vægge som der kommer, samt gavlene.

WAF er jeg slet ikke bekendt med hvad er... der må du lige hjælpe ;) 
Jeres svar giver mig jo tanker om hvor vidt jeg egentlig blot skulle gøre plads til 250 mm isolering i spæret - og så 50 mm mere på den anden side af dampspærren..
Jeg kunne jo vælge en med lamdba 0,034 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kerbs skrev den 27-04-2021 06:40:18

Jeres svar giver mig jo tanker om hvor vidt jeg egentlig blot skulle gøre plads til 250 mm isolering i spæret - og så 50 mm mere på den anden side af dampspærren..
Jeg kunne jo vælge en med lamdba 0,034 

 Det lyder som en god plan. Hvis du tager 150 mm spærtræ og skyder på siden af det eksisterende spær så har du 50 mm at skyde i, det burde nemt kunne lade sig gøre. Gå evt. lidt op i dimension hvis spærene er meget skæve, så du har noget at rette op med.

Hvis du går ned i isoleringstykkelse indad/nedad stiger kravet bare senere ift hvor meget du skal bygge opad/udad ved et senere tagprojekt, til gengæld fjerner du ikke hovedhøjde eller "brugelige" m2 plads indvendigt.
Der er flere muligheder hvis dimensionen bliver for høj men stadig gerne vil slippe for mellemrummet ved at påfore på siden.
Eg bore for og skrue igennem med lang bitholder eller bruge sømplader. Når det ikke er til forstærkning skal det jo kun holde loftet stabilt f.ex 60-80 cm mellem fæste-punkter skulle være fint for at give et stabilt underlag.
Sat på kanten af spæret (istedet for siden) vil det også i højere grad kunne bidrage til den samlede stykke af dine spær, dog med mindre skrueafstand end ovenfor.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Godmorgen :)

Tak for jeres svar

De eksisterende spær er 75x150mm, hvor der så er ilagt 90 mm isolering idag med alukraft.
Spærene er sat med 950 mm c/c - og derved er der plads til 880 mm isolering i bredden som det er idag.

Jeg tror jeg er tilhænger af at påfore på siden af spærene - det tænker jeg vil være den bedste løsning - og så må jeg dele den nye påforing lige ved hanebåndet.
Jeg tænker jeg stadig vil gå efter at få 300 mm isolering i selve spæret - og så yderligere 50 mm efter dampspærren.
Det betyder derfor at jeg skal forøge spæret med 200 mm indad - vil jeg kunne bruge 45 x 245 mm spærtræ - så har jeg 45 mm som vil overlappe det eksisterende spær - eller er det for lidt?

Hvor meget må man trykke isolering?
Hvis jeg påforer på siderne af spærerne - så vil jeg imellem den nye påforing og det eksisterende spær have 830 mm i bredden til isolering på de første 100 mm isolering - og på de sidste 200 mm isolering, som vil være mellem de 2 påforinger, være 920 mm bredt.

Ville i fjerne det gamle isolering i den kolde skunk - og så lægge vindspærre ned oven på det eksisterende loft i stueetagen, og tætne til remmen og ind mod 1. salen - og så isolere ovenpå denne?
Eller ville i isolere oven på de eksisterende 100 mm isolering - og så slutte af med en vindspærre øverst?
Det er jo skæve mål kontra det mål som isolering kommer i.
Tænker ikke at de 920 mm er noget problem - men skal jeg virkelig til at skære 100-120 mm af det nye isolering, for at få det lagt ned mellem i bredden? 
Jeg har lige været igennem noget lignende hos datteren. Der blev godt nok flere rum med badeværelse.
Jeg har lavet ned hængt forskalling. Det vil sige at der på siden af spær skrues en hulplade fast, og i den anden ende af hulplade en lægte. Disse hulplader sidder for hver ca. 2 m. Lægte kan komme ubrudt forbi hanbånd, så det giver en mere stærk konstruktion. Under lægter dampspærre og en lægte på den anden led. Denne er så forskalling til at bære loftet. Der kan komme lidt isolering i denne installations afstand men det er nemmere at undvære og så holde alt isolering under dampspærre. 
Med den konstruktion kan isolering ligge imellem gamle spær, samt ubrudt hen over lægterne så man undgår den kuldebro som et højt spær jo også er. Træ isolerer 1/4 af rockwool.
Og ja der blev i alt sat 12 velux vinduer i hvoraf de 4 var dobbelt bredde, samt 4 andre sat sammen i noget de kalder Atelier.  Så der er lavet en del udveksling i spær konstruktionen. Og jeg blev ret trænet i at lave vindues inddækninger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-04-2021 08:11:51

Jeg har lige været igennem noget lignende hos datteren. Der blev godt nok flere rum med badeværelse.
Jeg har lavet ned hængt forskalling. Det vil sige at der på siden af spær skrues en hulplade fast, og i den anden ende af hulplade en lægte. Disse hulplader sidder for hver ca. 2 m. Lægte kan komme ubrudt forbi hanbånd, så det giver en mere stærk konstruktion. Under lægter dampspærre og en lægte på den anden led. Denne er så forskalling til at bære loftet. Der kan komme lidt isolering i denne installations afstand men det er nemmere at undvære og så holde alt isolering under dampspærre.
Med den konstruktion kan isolering ligge imellem gamle spær, samt ubrudt hen over lægterne så man undgår den kuldebro som et højt spær jo også er. Træ isolerer 1/4 af rockwool.
Og ja der blev i alt sat 12 velux vinduer i hvoraf de 4 var dobbelt bredde, samt 4 andre sat sammen i noget de kalder Atelier.  Så der er lavet en del udveksling i spær konstruktionen. Og jeg blev ret trænet i at lave vindues inddækninger. 

 Hej,

Så du skruer en hulplade fast på siden af det eksisterende spær, og så montere du en lægte nede, så der er plads til 30 cm isolering (dvs. 35 cm fra bagkant spær til forkant lægte, så der er plads til 5 cm ventilering) - men du siger det kan komme forbi hanebåndet?
Det må så betyde at du har monteret det på siden af spæret - og ikke "ovenpå" det eksisterende spær - korrekt?

Jeg skal også have et større vindue i den ene tagflade, for at få en masse lys ned i vores bryggers, hvor vores nuværende trappe er - men det tror jeg simpelthen jeg lader en tømrer om, da det også vil kræve en udveksling mv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også