Endegavl/taglægter - Med fotos.

Hej

Jeg har et par spørgmål til at ændre en gavl fra udvendig til indvendig.
Den ser sådan ud:

Og jeg vil gerne have gavlen trukket ind så det til at se sådan ud:
Jeg har været på loftet og kigge, og det spær som hænger helt ude hvor gavlpladerne er skruet på er nøjagtigt magen til de andre spær - Det står på en rem som er lagt ind indvendigt ude i spidserne af spærene 3 spær ind.

Jeg flytter dette spær ind, så det står på muren, og skruer igen sporplader på efterfulgt af lister og Hardyplank.

Mit spørgsmål går på hvad jeg skal have op for at støtte taglægterne yderst ved udhænget?
Remmen vil jeg gerne have savet af så den ikke stikker ud, så et stykke spærtræ understøttet af remmen ville jeg være træt af.

(Jeg har forsøgt at snage på naboens loft, men det er næsten umuligt at komme til at kigge ud forbi hans gavl, uden at vi skal til at afmontere udhængsbrædderne.)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skal være magen til så skal spær blive derude. I hvert fald den skrå del fra begge sider. Det har man et udtryk for "blindspær" Ellers kan du ikke lave din sternkant.
Men du behøver ikke at have remmen til at støtte den. Det kan sagtens hænge i lægter, men ofte laver man netop et par ekstra lægter de 3 spær ind. Det er så måske ikke så nemt med undertag m.m.
  I stedet for at rende og snage på hans loft kunne du jo sætte hans nedløb sammen  så han udgår fugtskader 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når du ser på naboens hus så er der to brætter. det inderste/nederste er som regel sømmet nede under lægterne. det yderste dækker spærenderne og på hans hus er det skåret så det passer til teglne. det skal du ikke da du har bølgeeternit. Du skal ha en række plader af og tilpasse lægteenderne så det yderste bræt kommer op i en bølge top.Forskallningen inde i huset  Hvordan slutter den eller hvad sidder den på ude ved muren?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Godt set Kovas. Jeg så kun på tagstenene. Så er det nemt at tage 1 -2 rækker af og lægge et par nye taglægter ind, til at bære udhæng. Så er du sikker på at de er friske. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
kovas skrev den 26-04-2021 07:44:52

Når du ser på naboens hus så er der to brætter. det inderste/nederste er som regel sømmet nede under lægterne. det yderste dækker spærenderne og på hans hus er det skåret så det passer til teglne. det skal du ikke da du har bølgeeternit. Du skal ha en række plader af og tilpasse lægteenderne så det yderste bræt kommer op i en bølge top.Forskallningen inde i huset  Hvordan slutter den eller hvad sidder den på ude ved muren?

 Jeg forstår ikke helt hvad du mener... Men når jeg flytter spæret ind på muren, så stikker taglægterne ca 60cm ud over spæret og er ikke støttet yderst.

Jeg tænker selv at sætte 2 stk spærtræ 45x95 op  under lægterne som en spids men det vil jo blot hænge i disse når jeg ikke har noget at støtte det på i bunden.
Hvis jeg lod remmen stå, så kunne den støtte på denne og få en stivelse, men jeg vil helst også have remmen væk. 
Det var en helt almindelig måde at lave gavludhæng. at det bare hænger i lægterne. Men du må ikke bruge så kraftigt tømmer.Og måske kan du forkorte lægterne lidt. Så vidt jeg husker var udhængsspæret 5/4 x 6" eller der omkring. Man sømmer/Skruer  brætterne op under lægterne og i toppen går det ene uden på det andet. Med en lodstok laver du en lodstreg siddende oppe på taget saver du igennem begge brætter på skrå så de bliver så meget længere som du mister i savsnittet + lidt mere. Det der går udenpå er ikke sømmet de sidste 2-3 lægter men får liger et søm ind i det andet bræt så det ikke hænger og slasker medens du saver. Derefter sætter du vindskeden udenpå spæret. Jeg fandt noget som du måske kan bruge.
https://www.bygogbolig.dk/wp-content/uploads/brochures/cembrit_TAG-WeatherSafeMontVejl.pdf

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Du skal ikke flytte spæret ind på muren. Den skal bruges til at bære udhæng. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det skal vel ind og stå plan med ydermur. Så det kan bære gavlbeklædning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 27-04-2021 07:59:40

Det skal vel ind og stå plan med ydermur. Så det kan bære gavlbeklædning.

 Lige præcis... Jeg er dog nødt til at sætte det inden for ydermuren og sætte nogle lægter på til gavlpladen så den kommer uden på da muren er muret 4+5 skift højere op af en eller anden mærkelig grund.

Den del af spær som er de skrå spærtræ skal bruges hvor de er til at holde sternbræt. Så laves noget andet til at holde endegavl.
MEN hvis det er nemmere at genbruge spær inde på muren, så kan man naturligvis sætte nyt spærtræ ude under lægte ender.  Der skal det jo sikkert alligevel flyttes lidt ind, så sternbræt kommer op under tagplader i en "opad" bølge 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ Elmand. hvis man genbruger den del af det oprindelige spær til det du antyder. så betyder det at du skal opsplitte/adskille et helt gitterspær for at de skal fungere som udhængsspær. Samtidigmed at det er alt for tykt tømmer til den opgave. jævnfør mit tidligere indlæg. Og man skal så lave et nyt spær inde ved gavlen da der ellers vil komme til at mangle et spær. Rustkongens ide om at sætte det inde over muren fordi den er flere skifter højere er for mig at se ok da han så ikke behøver at ta hensyn til tænger mm (hvis det er de gamle spær bundet af på pladsen) der plejede man jo at droppe tænger på den side som skulle ha gavlbeklædning.
Nåå ja der er jo allerede gavlbeklædning  så det er bare af med beklædningen flytte spær, fore på, ny beklædning ik.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis