Lave fastkarms tagvindue over trappe

Hej!

Efter at have haft glæde af at læse i dette forum mange gange, må jeg nu oprette min første tråd.

Jeg købte for nyligt et hus fra 1931, som jeg giver en større omgang.

Projektet går godt, men jeg har lige lavet et nyt trappehul, som desværre ikke bliver helt så stort som det gerne måtte blive.
Anbefalingen er at lave hullet til trappen lige så langt som der er i højde fra gulv til loft. I mit tilfælde 235 cm.
På grund af mine pladsmuligheder kan jeg kun lave et hul på 195 x 130 cm som jeg så vil købe en kvartsvingstrappe til.
Hullet er placeret ved ydermuren og trappen kommer op under taget og har derfor ikke overvældende meget frihøjde.

For at gøre trappen mindre stejl, tænker jeg at lave 2-3 lige trin ved gulvet inden den svinger. Der er plads til det i forhold til lofthøjde, men når den svinger kommer jeg for højt op under taget.

Jeg har tidligere set en anden der har monteret et almindeligt tagvindue ved sin trappe for lysindfaldets skyld, og jeg tænker derfor at bruge samme idé til at øge højden.

Nu til spørgsmålet.
Jeg har ledt alle steder efter et stort tagvindue. De fås, men er dyre.
Jeg har egentlig ikke brug for at kunne åbne det, så jeg har i stedet ledt efter et fastkarms tagvindue uden held.
De steder på nettet hvor jeg har set glastage, vil de have 10-12.000 for et enkelt element i ca str. 120x250 cm, og så må jeg selv finde en løsning til montering, i mit eternittag.
Hvad gør jeg nu? Kender I nogen der kan sælge mig et billigt glastag eller fastkarmsvindue til indbygning? Kan jeg selv købe en rude og lave et fastkarms vindue til taget?
Er der andre muligheder?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke helt ligetil at lave et tagvindue for konstruktion skal kunne spille sammen med både tag og undertag så resultatet bliver vandfast.

Desuden opstår dit problem fordi standard elementer er lavet til at passe mellem spær. Den løsning du ønsker kræver at man delvist fjerner et spær og bygger en udveksling. Det er en lidt større sag som kræver at man åbner dele af tagkonstruktionen og desuden ved hvad man laver.

Et alternativ kunne være at monterer to vinduer ved siden af hinanden med spær imellem. Spæret kan så evt males hvidt der hvor vinduet er. Det giver dig ikke helt samme højde som et start vindue men næsten.

Og uanset hvad vil du være nød til at forholde dig til spær placering når du fastlægger hvor vinduet skal være. Du kan ikke bare sætte det et tilfældigt sted i taget, det skal jo hænge i noget. 

Ask
Du kan måske øge trappens længde  ved at lade de sidste 2-3 trin gå ind over muren til det rum der udgør begrænsning. Det kan gemmes i etage adskillelse eller en lille trekant oppe ved loftet i det tilstødende rum
Det går udmærket med den nederste del af trappen langs ydermur, men den øverste del skal du have til at gå ind imod midten af huset. Det går simpelt ikke hvis man er bange for at støde hovedet imod. Der er jo også en bjælke i huset som kommer i vejen
Et trappeløb er ikke så ligetil at sjusse sig til.
Du skal have så 2 x stigning + 1 grund giver 61- 63 cm Stigning er trinhøjde og grund er den vandrette del af trin der er synlig når du kigger lige oppefra. Altså trinbredde men uden den del hvor tå spidsen på skoen går ind under næste trin.
Ved trin der svinger er det i ganglinjen ( 50 cm fra gelænder) man skal regne.
Har du lofthøjde på 235 cm + etageadskillelse på 30 cm
Så kan vi jo starte med 12 stigninger ( 11 trin) det giver så 22 cm i stigning ( 22 + 22 + 19 =  .63cm  Så vil du alt komme 11 x 19 cm "fremad på din trappe. Altså 209 cm længde Ikke helt ved siden af men du skal også komme op på din trappe
Så hvis du starter med 2 trin inden det drejer og har 4 trin at dreje på så tror jeg det kan blive en udmærket trappe.
Men du mp ikke gå på kompromis med lofthøjde.
Hvis du søger på >trappeberegner< så kommer der flere muligheder for at sætte dine egne mål ind et program, og få en visualisering.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen,

Jeg er klar over at der i så fald skulle laves en udveksling. Jeg har lige lavet det ved det nye trappehul.
Ideen med to vinduer er ret god. Jeg tror faktisk det ville give mig plads til at tilføje et enkelt trin på den nederste del af trappen, og det vil vist være nok.

Jeg burde nok have delt et billede i mit første indlæg, men her får I et af plantegningen, med en fortegnet trappe af røde firkanter.
Min begrænsning er ikke en skillevæg, men den frie plads jeg skal have for at kunne komme ind i de to værelser for enden af gangen. Jeg vil nødig skulle bøje hovedet når jeg går under trappen, eller i det hele taget have følelsen af at jeg går uden om den.Efter at have kigget godt og grundig på forskellige trappe beregnere kan jeg dog se at det ikke går helt så galt som jeg selv havde forestillet mig.
Jeg havde troet at min tappe endte med en stigning på 55-60 grader, men med mine nuværende mål kan den blive 48 grader. Derudover har jeg kigget meget på det og besluttet at jeg kan øge hullet med 15 cm og sikkert stadig komme ind i værelserne uden at gå for meget udenom. Der er jo trods alt 235cm til loftet.
Så et ekstra trin ved gulvet og et lidt længere hul giver en stigning på 44 grader.

Det her er i øvrigt en rigtig fin trappe beregner med masser af mål og anbefalinger: http://www.zhitov.ru/da/lestnica3/

Du skal huske at den / de øverste 1 - 1,5 trin kommer i etageadskillelse. Så trappen er ikke helt så stor nede i gangen som ovenpå.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også