Behandling af Bankirai træterresse brædder

Hej

Jeg har en altan med Bankirai brædder, som har en glat og en rillet overflade. Den det har været den rillet overflade, som har været benyttet, men den er begyndt at give splinter. Har prøvet at slibe det uden held. Derfor har jeg tænkt at vende brædderne om, så den glatte side vender opad. De er dog misfarvede

så mit spørgmål er; skal jeg vaske, slibe og give olie? Hvis jeg skal slibe, hvordan gøres det så på den bedste måde? Og evt hvilken olie skal jeg bruge?
Hertil skal det nok nævnes at jeg bedst kan lide den grålige patinerede farve.

Hej Jeg har en altan med Bankirai brædder, som... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så er det lettere at tage brædderne op og få en til at køre igennem en tykkelseshøvl. Vil du bruge den glatte side, så kør dem gennem en stor båndpudser.
Det kan ikke betale sig at slibe rillerne ned fordi:

De 2-3 millimeter du nævner kan fjernes kan bevirke at brædderne bliver så tynde at de fjedre.

Det er ikke realistisk at kører alle brædderne gennem et tykkelseshøvl. Selv det mindste fremmedlegeme ødelægger skæret. Ingen maskinsnedkere vil påtage sig den opgave uden garantier som er temmelig kostbare.

At investere i en tykkelseshøvl der magter opgaven overstiger prisen for en ny terrasse. Forslaget er en akademisk skrivebordsøvelse.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis man vil have det sølvgrå look, kan jeg anbefale Sioo: https://farve-lak.dk/sioo-x-terrassebeskyttelse-trin-1
Eller den billigere udgave fra Bollerup Jensen: https://bollerup-jensen.dk/produkt-kategori/terrasse/page/2/
Man renser med deres terrasserens (indeholder kaliumhydroxid)
Dernæst træbehandling og til sidst træbeskyttelse.
Det er et stort arbejde, men det betaler sig.
Resultatet med Sioo, som har holdt i 8 år hos mig, kan ses i vedlagte foto.
Jeg er i færd med næste omgang nu med produkterne fra Bollerup.

PS - jeg har ingen private interesser i nogen af virksomhederne eller produkterne

vivsdotdk
Trådstarters udgangspunkt er anderledes end vivsdotdk.

Det betyder at skaderne skal udbedres som beskrevet inden der smøres noget godt på noget skidt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også