Hul midt i 40x40x5 haveflise

Har en bærende stole på 5 cm i diameter som så flot skal være midt i min haveflise. Så søger jeg råd. Hvordan ville i skære i flisen så det ser bedst ud... Har ikke mulighed for at flytte stolpen så flisen skal flækkes og sættes sammen eller have lavet en snit ind fra den ene side.. Man kan ikke lappe på snittet på sådan en almindelig grå flise så det får samme kulør vel
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså der er vel to modeller

I den ene skæres flisen over på midten og derefter skæres halvt ud til stolpen i hver flise.

Alternativt skæres der ind i flisen fra siden så du får en flise i "hestesko form". Det stykke du har skåret ud forkortes sådan at det kan ligge der hvor flisen ikke er.

Hvis det er gangareal vil model 1 nok give det bedste resultat.

Jeg forstår ikke det med at lappe på snittet. Flisen er af massiv beton så der er også samme farve når du skærer igennem. Det svære er at skærer lige med en stor vinkelsliber 

Ask
Der er mange måder man kan vælge at ligge snittet på.
Du kan også vælge at bruge en hul-sav til at skære den perfekte cirkel først, og efterfølgende snitte ind 2 steder fra, så du kan "åbne" cirklen og få den ind over stolpen.

Om du gør det midt på langsiderne, eller via diagonalerne, eller 2 diagonaler i samme side kommer stort set ud på ét, så er det et spørgsmål om hvilken symetri der passer bedst på din belægning/nemmest skjules.

 

Helt klart skære flisen igennem på midten. Detver ikke der store problem at lave en runding til stolpen med en vinkelsliber - tålmodighed bliver belønnet.

Søren O
Danielseidel skrev den 24-04-2021 16:35:52

Tænkte mere om man kunne lave en tynd blanding og smøre i snittet så det ikke var så synligt... Men det lige at ramme kuløren på flisen. 

 Men flisen har jo samme farve hele vejen igennem allerede. Så snittet har vel også den farve ?


Ask
Annonce
AskH. skrev den 24-04-2021 16:44:17

 Men flisen har jo samme farve hele vejen igennem allerede. Så snittet har vel også den farve ?

 Han forsøger at spørge om man kan ramme samme farve på en beton man selv blander, så man kan "lime flisen sammen" efterfølgende, uden man kan se samlingen.

Jeg selv har ingen erfaring hermed, derfor vil jeg ikke svare herpå.

 

Man kan lime det sammen bagefter hvis det det der er ønsket.
Først skærer du 1/2 igennem fra bagsiden, og så knækker du flisen ved at støde den imod en kant. På den måde får du 2 dele der passer godt sammen.
Stolpens facon tegnes op, og der skæres snit ind imod denne opmærkning. Snittene kan have en afstand på 10- 12 mm
Alle "tænderne" bankes af og den fin pudses ind til opmærkningen. Læg lidt lim på den nederste del af hvor det er knækket, og presse det sammen.
Snedkerlim er ok men det skal være til udendørs brug for at det er vandfast. Andre limtyper kan også bruges men de skal helst være klare når det tørrer op.
Men oftest er det sådan i flisebelægning m.m. at det er pænest når der ikke laves for mange krumspring for at dække over noget som alligevel ikke kan skjules helt. Så jeg ville blot skære flisen over hvor det er nødvendigt, skære ud ti stolpen og lægge det ned i 2 halvdele.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fjern flisen og læg skærver omkring stolpen. Det ser da meget pænt ud efter min mening.

Bare kald mig BBB 
So ein ding borer gennem beton som en varm kniv i blødt smør. Mitsutomo diamantbor Ø 50mm fås hos Onkel Harald.

Vælger du at dele flisen, er eneste realistiske mulighed LIP multiklæber for at "lime" flisen sammen igen hvis det skal holde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ø 50 mm er for lidt - der skal være lidt plads omkring stolpen, så mindst ø 60 hvis du Vælger den løsning.

Søren O
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis