Havetraktor - er batteriet færdigt?

6 år gl Husqvarna frontklipper med B&S motor. Står altid udenfor og har aldrig haft batteriet indenfor om vinteren.
Sæsonens første klip og den var mod forventning helt død, har aldrig haft udfordringer med den.
Fik den igang vha startkabler fra bilen og har bumlet rundt på den i ca to timer.
Umiddelbart bagefter er der minimal spænding på batteriet og den klikker kun en lille smule når man forsøger at starte den.

Er batteriet færdigt eller lader den ikke ordentligt?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
To timer er slet ikke nok til at lade et blysyre batteri, det kan tage over et døgn i en lader at lade op. Hvis den var helt død til at starte med, og klikkede efter to timers brug, så lader den som den skal. Batteri i lader eller nyt batteri.

Hellere leje end at bo på gaden.
Tak for svar.
Var usikker på om det var lang tid nok den kørte, må se om der er en i nabolaget der har en lader eller ofre et nyt batteri.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg måtte købe et nyt batteri til min egen Husqvarna af samme årsag. I går kunne jeg så forstå på en bekendt, at han var endt i samme situation. Da han var taget ned for at købe et nyt batteri, havde han fået at vide i butikken, at kulden i februar virker til at have taget livet af enormt mange af de batterier, der ikke har stået frostfrit. Jeg skal ikke gøre mig klog på havetraktorer ellers - jeg fik lige præcist skiftet det gamle batteri med det nye - men det lyder sandsynligt, at det er samme problem, der spørger hos dig.
Man bør lade batteriet op hver 1-2 måned i vinter perioden, så tager batteriet ikke skade.
Vil man gøre det bedst mulige, så tilslut en vedligeholdes lader, i hele vinter perioden.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Kulde slår ikke blysyrebatterier ihjel - det er varmen, der gør det.

Hellere leje end at bo på gaden.
Det er nu ikke godt med et afladet batteri i frostvejr, og slet ikke hård frost.

Søren O
Kolding75 skrev den 25-04-2021 11:39:36

Kulde slår ikke blysyrebatterier ihjel - det er varmen, der gør det.

 Kan du ikke forklare, hvordan varmen slår blysyre batterier ihjel? 


fase
S. Fabrin skrev den 25-04-2021 13:32:02


Hvis du sammenligner den kemiske process i batteriet med en gryde vand, hvor mængden af vand er lig med batteriets kapacitet, så vil højere temperaturer være lig med mere energi og mere fordampning, hvorimod lavere temperaturer vil være lig med mindre energi og mindre fordampning. Jo mindre vand, der er tilbage i gryden, jo mindre kulde skal der til for at fryse indholdet. Dermed vil batteriet miste kapacitet hurtigere i varme end i kulde, og jo mindre kapacitet, der er tilbage, jo mindre modstandsdygtig er batteriet overfor kulde.

Håber det forklarer det sådan nogenlunde!   

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg har skaffet mig en lader og sat den til, venter til i morgen for at se om der er kommet juice nok på til at den kan starte.

Umiddelbart siger laderens display at spændingen er ok og batteriet er helt opladet så den går i "vedligeholdelses-mode", klikker dog kun stadigvæk når man forsøger at starte den så den får lov at stå med laderen indtil i morgen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis