Havetraktor - er batteriet færdigt?

6 år gl Husqvarna frontklipper med B&S motor. Står altid udenfor og har aldrig haft batteriet indenfor om vinteren.
Sæsonens første klip og den var mod forventning helt død, har aldrig haft udfordringer med den.
Fik den igang vha startkabler fra bilen og har bumlet rundt på den i ca to timer.
Umiddelbart bagefter er der minimal spænding på batteriet og den klikker kun en lille smule når man forsøger at starte den.

Er batteriet færdigt eller lader den ikke ordentligt?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

6 år gl Husqvarna frontklipper med B&S motor. Står... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@BOFH: Du skal måle batteriets spænding, imens der er belastning på. Ubelastet kan det se fint ud, men så snart det belastes kan spændingen falde drastisk, hvis der ikke er mere kapacitet tilbage i batteriet.

Hellere leje end at bo på gaden.
BOFH skrev den 25-04-2021 14:56:46

Jeg har skaffet mig en lader og sat den til, venter til i morgen for at se om der er kommet juice nok på til at den kan starte.

Umiddelbart siger laderens display at spændingen er ok og batteriet er helt opladet så den går i "vedligeholdelses-mode", klikker dog kun stadigvæk når man forsøger at starte den så den får lov at stå med laderen indtil i morgen.

/BOFH

 Hvis batteriet er helt fladt, vil en intelligent lader ofte ikke lade på batteriet, der er hvis spændingen på batteriet er for lav.

Så skal man have en af de gammeldags ladere, hvor der bare er en traffo, og en ensretter.

Vi prøver igen, i morgen --
Min CTEK lader har en "recond mode" (rekonditionering), som er beregnet til at puste liv i afladte batterier. Det kan være, at din lader har en lignende funktion, du kan forsøge dig med.

Hellere leje end at bo på gaden.
Nu har den stået med laderen på (i recondition mode) siden i går, umiddelbart lidt mere effekt siden i går når man forsøger at starte, men stadig ikke nok til at den gør mere end at klikke når man drejer nøglen.
Billedet er udlæsning fra laderen når man slukker på kontakten så har ikke meget håb tilbage for at det kan vækkes til live igen, men prøver alligevel at lade den stå til i morgen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du har en 12V halogen autopære (forlygte 3A / 35W) liggende, så prøv at sætte den til batteriet, imens du måler spændingen. Falder spændingen ret meget pga. pæren, så kan du glemme batteriet.

P.S: På billedet ser det lidt ud som om siden på batteriet buler ud, hvilket er et sikkert tegn på at batteriet er dødt. Ser jeg rigtigt ville jeg slet ikke forsøge at lade batteriet, og jeg ville heller ikke opbevare det på et sted, jeg holder af!

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Kører med full-led så desværre ingen pære på lager.

Batteriet buler ingen steder, men den er også kun nået til værkstedet, ej indenfor i huset.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ingen ændring efter 2 døgn i lader, har købt nyt batteri.

Tak for hjælpen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis