Ubehandlet slidt gulv med store ridser

Jeg er flyttet ind i en lejlighed med meget grimt trægulv og magter ikke at slibe og behandle det selv er her nogle der kan hjælpe hvordan jeg får det pænt eller bare ok igen 
Jeg er flyttet ind i en lejlighed med meget grimt... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis vi skal give brugbare svar, er det vel ikke urimeligt at spørge ind til hvad du hidtil har gjort siden du ikke er tilfreds med tingenes tilstand.

Vi er ikke clairvoyanter.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har forsøgt med masser af brun sæbe og har ligge på over en time og så har jeg igen vasket med brun sæbe 
Har du mulighed for at lægge et par fotos af gulvet?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du har desværre overtaget et misligholdt gulv. Selv om du har fået det rent er der stadig områder hvor "noget" er trængt ned. Derudover ses tydeligt grove ridser som du har nævnt.

Bortset fra det, er det oprindeligt et fyrregulv af god kvalitet. Det ville jeg tage udgangspunkt i.

1: Du bør få gulvet afslebet. Orker du ikke selv, ville jeg få en gulvmand til det grove. Vær forberedt på at måske kan nogle af pletterne ikke fjernes helt. Det må du leve med hvis du ikke vil forsøge at blege med citronsyre.

2: Ludbehandlede gulve foretages bedst selv inden det tages i brug, og vær omhyggelig med af vaske eventuelle pigmentrester helt væk med rent vand inden videre behandling.

3: Jeg gætter på at brædderne måler 12,5 -13 cm i bredden (afhængig af om savværket har brugt hollandske/sjællandske eller lybske tommer) og så er lak ikke det optimale.

4: Vælg enten olie eller sæbebehandling. Ved sidstnævnte skal du anvende fed gulvsæbe med højt indhold af lanolin (omkring 80%).

Du skal regne med at gulvet skal have 3 - 5 fede sæbebehandlinger med passende tørre- og hærdetid før det er modstandsdygtigt for almindelig smuds, så ingen færdsel med udendørssko så længe.

Tidsmæssigt burde et tilfredsstillende resultat opnås i løbet af 3 måneder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mange tak for svar
Gode aften Achena,

Ud over det som "Rantzau" skriver og siger som jeg er fuldstændig enig med Rantzau.
Det er meget dybe ridser du har i dit trægulv, hvor træ fibrene er både trykket og revet over.
Selv ved ned slibning af gulvet er det tvivlsomt at det forvinger helt.

Men du kan hæve træ fibrene med vand og et strygejern.
men så store som dine skader vil det ikke kunne tage det helt. men ved mindre skader kan det fjernes helt.
store skader som dine kan udbedres..
-------------------
Den måde det funger på er:
1: Hak eller ridser, i ens trægulv. skal fugtets. "men kun selve skade"
2: læg en viske stykke over.
3: Stryg det med en varm strygejern.
4: Gentag et par gange. ved dybe hak/ridser
-------------------

Det funger bedst hvis hak/ridser er nylavet.
hvis der kommer for meget vand rundt om selve skade kan man komme til at lave skjold mærker..

tag et stykke træ. og lav en test hvis du har muligheden for det,
Det er altid bedst at gøre når man er ny i det

                               

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Der vil jeg prøve mange tak
Opretning med damp og varme er en langsommelig og tidskrævende proces. Derfor vil jeg anbefale du tager de værste partier først.

Fremgangsmåden er som Mcarpenter udmærket beskriver, men vær opmærksom på, at der kan samles snavs på udsatte steder som en almindelig grundig gulvvask ikke har fjernet der ses ses tydeligt hvis du ikke får rettet med damp og varme 100%.

Derfor kan det kraftigt anbefales at disse steder renses ekstra grundigt med sæbe og en stiv børste der kommer godt ned i krogene på de skadede steder.

Derefter kan du forsøge opretning med damp og varme, men vær opmærksom på at genstridige steder måske kræver flere behandlinger før du opnår et tilfredsstillende resultat.

Summa summarum: Kombinerer du Mcarpenter og mine anvisninger, er chansen stor for et vellykket resultat.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis