Strøm til værksted >3500W

Hej
Jeg skal have strøm til værkstedet hvor jeg både skal have 
  • en støvsuger på 1500W og 
  • en bordrundsav på 2500W kørende samtidigt
  • Lys i loftet og
  • Et ekstra stik - samme fase som saven
Jeg skal selvfølgelig nok få en elektriker til at forbinde og autorisere det, men kan jeg nøjes med at trække 1 kabel fra eltavlen til værkstedet? Fx med 5 ledere? Hvilket kabel skal jeg bruge? Og hvordan deler man det ud ved destinationen? Kan jeg sætte de 3 stik dåser lige ved siden af hinanden og så deler han det selv ud i stikdåserne. Eller skal der sidde en samledåse først som han kan skille faserne ad i? Eller skal jeg bare trække 2 alm installationskabler parallelt?
Og skal jeg blot sætte en samledåse på væggen der hvor der skal trækkes 230 V ud til lyset? Det skal sidde i loftet, men kablet til dette kan sagtens føres synligt for mit vedkommende. Skal have en sensor til at styre lyset.

Edit: og nej - jeg ved ikke hvordan man retter titlen til >4000W :-D

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil være perfekt med en 5 x 2,5 mm2 kabel. Og så 16 A sikringer i en ny 3 faset gruppe.
Man kan sagtens lave 3 stikkontakter ved siden af hinanden så de går fra hver sin fase. Og der kan også kobles lys på samme installation.
Det er ikke nødvendigt med en samledåse. Hvis kablet kommer op nedefra, så kan det gå i stikkontakter og lysafbryder, og derfra videre op til loft lampen. Men der er mange andre muligheder afhængig af hvordan det er indrettet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for hurtigt svar! Det kommer snarere ned oppe fra.
Kører fra eltavlen hen ad væggen langs loftet. Først kommer lys/sensor og så videre over og ned til hvor stikkene skal sidde midt på væggen.

Så kan jeg godt begynde at putte kabelbakker op på væggen :-)
Sætter en samledåse der hvor jeg tænker at strøm til lys/sensor skal ud. 
Kabelbakker ? ? Det lyder grov fint. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det vil være en god idé du får trukket et 5G2.5mm2, 5G4mm2 eller 5G6mm2 kabel, med hhv. en 16, 25 eller 35A sikring foran, og så få elektrikeren til at lave en undertavle i dit værksted, så du kan få en masse stikkontakter fordelt på de 3 faser, men også har "luft" til at have et kraft stik.

 

Annonce
 Steensen hvis du vil bruge et 5g4mm2 kabel til en 25A sikringsgruppe så skal der godt nok gode forhold til hvor bl.a. kabel ikke kommer i isolering eller lihhwr sammen med andre kabler, jeg skal nok snart tage mig sammen og komme med et eksempel på en korrekt dimensionering iflg. Ds 60364 som jo er den standard der har overtaget for sb6, det tager lidt tid og skal i gennem flere beregninger. Gør man ikke det så har sikkerheds styrelsen sendt en tabel ud til ​Simpel dimensionering ​​​hvori der faktisk står at ved 25 A skal man i dag op i 10 mm2 !!!! Ja kravene er virkelig blevet skærpet.. 
ev elmand skrev den 23-04-2021 17:28:50

Kabelbakker ? ? Det lyder grov fint. 

 Jaeh... kældervæggen er noget gammelt skidt. Man ved aldrig hvor der ligger en blød kalkfuge, en kvart kampesten eller en alm mursten. Huset er fra før man fandt på el. Så i stedet for kabelclips hvor hver anden falder ud og hver anden aldrig kommer i væggen så er en kabelbakke lidt mere fleksibel mht skrueplacering :-)

mfrost skrev den 23-04-2021 17:51:42

 Steensen hvis du vil bruge et 5g4mm2 kabel til en 25A sikringsgruppe så skal der godt nok gode forhold til hvor bl.a. kabel ikke kommer i isolering eller lihhwr sammen med andre kabler, jeg skal nok snart tage mig sammen og komme med et eksempel på en korrekt dimensionering iflg. Ds 60364 som jo er den standard der har overtaget for sb6, det tager lidt tid og skal i gennem flere beregninger. Gør man ikke det så har sikkerheds styrelsen sendt en tabel ud til Simpel dimensionering hvori der faktisk står at ved 25 A skal man i dag op i 10 mm2 !!!! Ja kravene er virkelig blevet skærpet.. 

 Hold da kaje... det er en tyk sag... i mit tilfælde vil det så faktisk være meget ideelle betingelser. Ligger alene og ingen isolering. Med undtagelse af kabelbakken ;-)


men jeg skal vel kun op i 16A - og 4mm2? Kan bare lade elektrikeren vælge kablet. Bare bakken er stort nok. 
Hvis kablet kommer direkte fra eltavlen og bliver ført uden på mur, bliver kablet ført ind i mur så trækkes ogsp fra hvad kablet må bære af strøm. , ja så kan man gå ned i kvadrat.. men som udgangs punkt bruger vi i firmaet hbor jeg er ansat aldrig mere end end 10 A grp. til 1 5 mm2 og hvis det er 13 A så 2,5... er der optimale forhold så kan en 2,5 mm2 til 16 A men som oftest end 4 mm2 prisforskellen er jo ikke noget der vælter noget budget
Til det du beskriver er 2,5 mm2 alt nok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis