Strøm til værksted >3500W

Hej
Jeg skal have strøm til værkstedet hvor jeg både skal have 
  • en støvsuger på 1500W og 
  • en bordrundsav på 2500W kørende samtidigt
  • Lys i loftet og
  • Et ekstra stik - samme fase som saven
Jeg skal selvfølgelig nok få en elektriker til at forbinde og autorisere det, men kan jeg nøjes med at trække 1 kabel fra eltavlen til værkstedet? Fx med 5 ledere? Hvilket kabel skal jeg bruge? Og hvordan deler man det ud ved destinationen? Kan jeg sætte de 3 stik dåser lige ved siden af hinanden og så deler han det selv ud i stikdåserne. Eller skal der sidde en samledåse først som han kan skille faserne ad i? Eller skal jeg bare trække 2 alm installationskabler parallelt?
Og skal jeg blot sætte en samledåse på væggen der hvor der skal trækkes 230 V ud til lyset? Det skal sidde i loftet, men kablet til dette kan sagtens føres synligt for mit vedkommende. Skal have en sensor til at styre lyset.

Edit: og nej - jeg ved ikke hvordan man retter titlen til >4000W :-D

Hej Jeg skal have strøm til værkstedet hvor jeg... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mfrost skrev den 23-04-2021 17:51:42

 Steensen hvis du vil bruge et 5g4mm2 kabel til en 25A sikringsgruppe så skal der godt nok gode forhold til hvor bl.a. kabel ikke kommer i isolering eller lihhwr sammen med andre kabler, jeg skal nok snart tage mig sammen og komme med et eksempel på en korrekt dimensionering iflg. Ds 60364 som jo er den standard der har overtaget for sb6, det tager lidt tid og skal i gennem flere beregninger. Gør man ikke det så har sikkerheds styrelsen sendt en tabel ud til Simpel dimensionering hvori der faktisk står at ved 25 A skal man i dag op i 10 mm2 !!!! Ja kravene er virkelig blevet skærpet.. 

 Fair nok. Nu er det også snart 15 år siden jeg tog installatøren, uden at arbejde med det i hverdagen.

Tallene var mere aht. trådstarter blev opmærksom på/bevist om muligheden ved at gå op i kvadrat, og dermed også sikrings størrelse, aht. at kunne få væsentlig mere juice disponibel i sit værksted, da 3x16A ikke rækker så langt når man ved man kommer til at trække på den anden side af 4kW jævnligt.

 

I kommer ofte til gejle lidt op og derved skyde noget over målet. 3 x 13 A  kan så vidt jeg husker det trække ca. 9000 W og det er noget mere end der er planlagt installeret. Når man så tager samtidigheds faktor i brug så er det langt over målet.
Sætter man den så op til 35 A som der en der foreslår, så er der gode chancer for at der skal forhøjes i kabelskab og dermed betales ekstra tilslutnings afgift.
Prøv lige at spise brød til   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bent Andersen skrev den 24-04-2021 11:27:39

De nye regler siger 4 mm2 til 16 A. 2,5 mm2 må kun bruges op til 13 A.
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/dimensionering-elektriske-installationer/simpel-dimensionering-installationer

Man kan sagtens trække 16A på en 2,5mm2 , det kræver blot af kablet føres korrekt.

Der kan selfølgelig være situationer hvor det kræver feks 4mm2.

Men den tabel der henvises til er hvis man ikke vil beregne kablet....så 2,5mm2 er ikke kun til 13A.
Vh 
Annonce
En anden grund til at jeg blot sætter kabelkanaler/bakker op... ;-) så kan elektrikeren trække hvad der står i hans bog. Nu håber jeg så bare at dem jeg har købt er store nok. 16x25. Målte i butikken og der kunne 5x2,5mm2 fint ligge i. 
Kabel kanaler og kabelbakker er 2 vist forskellige ting det var nok derfor at der er kommer kommentarer med at kabelbakker var meget fint.... 
Ah...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis