rodzone rensning af vand i lille dam.

Jeg har en lille støbt dam. ca. 2,5 kvm overflade og fra 20 -80 cm dyb. Der ligger en meget stor sten skulptur hen over det hele, så planter i selve dammen er der næsten ikke plads til. Der er forbindelse ned til kælder hvor der kan være en pumpe. Der går 8 mindre guldfisk i. De fodres naturligvis og skider i vandet. Jeg er godt klar over at det er overhovedet ikke i naturlig balance.
Vandet er hurtigt grøn og det ser ikke så godt ud. Jeg har prøvet at bruge UV lampe men det virker ikke.
Jeg har en lille rende derfra og den kunne laves om til en " grøft" Det kan blive 40 cm bred og 350 cm lang. I den yderste ende er der nedløb til kælder.
Jeg havde så tænkt mig at fylde grøften op med spagnum, plante forskellig vandplanter, og lade vandet strømme / sive lige så stille igennem. Det kan så løbe ned til pumpesystem og op i dammen igen via springvandet.
Hvilke planter ville det være godt at have i sådan et system. Gerne lidt dekorative samtidig, med blomster eller lignende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til så lille en havedam med så mange fisk er et rodzoneanlæg ikke nok. Du bør nok supplerer med et sandfilter.

Begge er lette at konstruerer og vedligeholde. Der findes et utal af konstruktioner på nettet der netop passer til dine forhold.

Planteforslag:

Kærmysse - forekommer vild i Danmark.
Iris - der findes over 300 arter velegnet til danske forhold.
Brudelys - bliver op til ca. 120cm høj.
Krebseklo - forekommer vild i store dele af Europa.
Muslingeblomst - lidt undselig, men bladende dækker overfladen godt.
Nøkkerose - arterne fås i forskellige størrelser, men alle kræver en del plads, så vælg kun dyrkede sorter.

Med disse planter har du en bred vifte af både blomster og bladgrønt der dækker det meste af behovet hele sommerhalvåret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Et sandfilter vil kun fjerne algevæksten, men ikke næringsstofferne som er den grundlæggende årsag til væksten.
Idéen om filtrere med rodzone er sjov. Hvis man tilføjer sværtnedbrydeligt materiale med stor overflade så vil dét i sig selv binde næringsstoffer til nedbrydningen.
Eks hvis man i landbruget snitter halm og ikke presser den, så vil det frie næringsindhold på den korte bane falde (som jeg husker det fra uni-tiden). Måske kunne du i din dam tilføje en "plade" fra en hobbyballe som du kan skifte ud et par gange over sommeren.
Vil være et billigt forsøg
Derfor foreslog jeg også et sandfilter i forbindelse med rodzonen. Så fjernes både alger og næringsstoffer.

Resultatet med halmballer er meget uforudsigeligt. Bare spørg mine naboer.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Enig, det var mere ment som alternativ til rodzone der hår på plantevækst. Halmen går på mikroorganisme vækst. En kombi vil aldrig kunne skade
Annonce
Planterne fjerner kun Nitrat (NO3) og CO2, men ikke nitrit (NO2).
Det er samme kemi i din havedam som i et akvarium.
Du skal have gang i en an-aerob proces for at omdanne Nitrit til amoniak, men hvis der kommer for meget amoniak, ændre det PH-ballancen i dit basin, og slår fiskene ihjel.
Du kan lave et "nitrit filter" med MEGET langsomt flow (0,5L/min eller mindre) igennem f.eks. en 20L spand fyldt op med lava sten, porøse keramiske emner eller "bio elementer", så vil der over tid komme nitrit omsættende bakterier i filter mediet.
Det mest optimale (og vedligeholds intense + dyreste) vil være at lave en "sump" til rensning af dit vand, hvor en af trinene er med kraftig belysning, så du samler algerne i dét trin, og dermed forhåbentligt fjerner næringen fra vandet, så de ikke dannes i dit basin.

Bottom line: Igang med at læse filter-teori fra akvarie verdenen.

 

Er der plads nok skader det bestemt ikke med halmballer, men jeg ville nok vælge rodzonen som det sikreste i en have.
Overfladen er trods alt kun på 2,5 m2 så risikoen for ubalance er stor.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis