Spartle panelplader

Jeg vil gerne spartle nogle vægge, som er beklædt med mørke panelplader. (De kaldes vist bodegaplader). Pladerne er tilsyneladende limet på væggen (ingen sømhuller) og selve væggen er mursten, som formodentlig er pudset. Pladerne sidder rigtig godt fast over det hele.
Jeg regner med at rullespartle, slibe, grunde og slutmale.
Jeg har et par spørgsmål, inden jeg går i gang:
1. Pladerne er glatte (lakerede?) på overfladen. Skal jeg forbehandle evt. slibe før spartling.
2. Der er riller i pladerne (ikke ret dybe). Skal jeg spartle dem først, eller kan spartelmassen fylde dem ud i en arbejdsgang?
Er der gode råd her og meget gerne konkrete erfaringer.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville tage dem af, alt dit arb kan være spildt når de bliver løse/arbejder
Tag dem ned alt andet kommer du til og fortryde. De kommer sikkert til at revne og skalle af

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg kan ikke gennemskue hvorfor du vil fuldspartle. Når væggene er glatte (bortset fra rillerne) er der da ingen grund til det.
Jeg har sat miljøvæv på en væg med de plader. Der sparkede jeg kun rillerne og så sleb det hele så limen kunne få fat.
Hvis du bare vil have en glat væg kunne du sætte filt på.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

De er et lævn fra 60-70'erne og er en kraftig brandfare, og er ikke lovlige mere at have monteret på sine vægge.
De skal fjernes snarrest, og så skal du igang med at renovere din væg der er bagvedliggende.

 

Hvis du lader dem blive siddende skal du ihvertfald slibe og bruge noget spartel der virker på træ. Normal rullespartel er næppe en god ide.

Ligesom andre ville jeg maksimalt spartle rillerne og helst fjerne pladerne helt 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har spartlet en væg i vores kælder hvor der sidder bodegaplader.
Det skulle være midlertidigt, fordi jeg havde planer om at vælte den væg senere (det er dog aldrig blevet til noget) så jeg brugte hvad jeg havde i forvejen.
Jeg brugte helt almindelig sandspartel medium, og havde først rullet væggen over med en rest vægmaling (igen fordi jeg regnede med at vælte væggen). Nu handlede det ikke om at lave den pæn glat, tværtimod så prøvede jeg at lave den som kampesten. Det lykkedes sådan nogenlunde, men hjemmestyret nedlagde forbud mod at jeg også malede væggen som sten, så den endte med at lag hvid maling   
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Er du iøvrigt sikker på det med at de er limet. Der var også fyldt med dem i vores nuværende hos da vi købte det i 2015. De sad fast med nogle dykkersøm, men sømmene var strategisk placeret i de sorte riller hvilket gjorde dem næsten fuldstændig usynlige. Det var først da brækjernet kom igang at vi reelt kunne se hvor de sad fast 

Ask
Tak for svarene. De indgår i mine overvejelser   .
Til PinkHenrik: Hvor længe er det siden, du lavede det? Sidder det stadig fint?
Til AskH: Ingen søm og rillerne er lyse.
Til Steensen: Jeg tror, du tænker på bløde træfiberplader (også kaldt blød masonit). Det er slet ikke sådan noget.

Jeg lavede det for 3 (måske 4) år siden.
Det sidder stadig fint, dog med den lille finesse at et par af pladerne har sluppet underlaget da jeg borede i gennem væggen til noget strøm   
Mine plader er helt sikkert også limet op, så der vil jeg give dig ret. Jeg brækkede nogle ned i vores brygger/bad da jeg renoverede det for mange år siden, og de sad rimeligt godt fast, men dog ikke mere end at brækjernet vandt overlegent    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for supplerende oplysninger. Det lyder som om det duer.   Jeg har læst et sted, at det kan være ret besværligt at fjerne pladerne og at der er en del renovering af væggen bagefter.   
Jeg agter ihvertfald at prøve med en enkelt væg, men det har lidt længere udsigter, for vi overtager først huset 1/7. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også