Hvordan justerer jeg en ny dør, der går på karmen

Jeg har forsøgt mig for første gang med at sætte dør og karm i en indevæg. Den går dog på karmen i samme side som grebet sidder. Som det kan ses på billederne så er der mere luft i siden med hængslerne.

Jeg har prøvet at spænde karmskruerne for at "trække" karmen breddere men da jeg ikke er sikker på at det er måden at gøre det på så har jeg også været lidt tilbageholdende.

Så hvad gør jeg så min nye dør ikke går på i siden?

På forhånd tak for hjælpen.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
det kommer noget an på hvilken type hængsel det er. Men du skal sikkert have bøjet hængsler lidt.
Døren skal hægtes af og hængsel på dørkarm bøjes lidt udad.  
Til det bruges en hængselretter LINK 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det er det, men først skal du være sikkert på at hængsler er sat korrekt ind i døren, og at det er spændt korrekt.
"Låget" der klemmer det fast i dørsiden sal ligge helt plan. Ligeledes måler du om karmens bredde er den samme på midten som den er øverst og nederst. 
Er det tilfældet så er der ikke anden vej end at bukke hængsel.
Jeg har haft held til at gøre det ved at sætte hele hængsel fast i skruestik og banke den lidt med et stykke træ imellem. Det er kun øverste og nederste del af hængsel der skal bukkes udad. Og døren skal være afmonteret.
F

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Runevn,

Er du sikker på du ikke kan rykke karmen lidt i karmskruerne? Karmskruer trækker ikke som normale skruer, måske du skal skrue dem helt ud først, skubbe karmen lidt ud manuelt og skrue skruerne i igen.

Hvis det ikke kan lade sig gøre er jeg enig med ev elmand, 
Hvis dørkarmen har samme bredde på midten som i top og bund så er den del ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, der var jeg vidst lidt for hurtig. Du har helt ret ev elmand. :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis