Fritlagte gitterspær

Hej LDS,

jeg står og skal overtage et nydeligt lille parcelhus fra 60'erne i næste måned, hvor jeg inden vi flytter helt ind, gerne vil fritlægge spærene i en del af huset. Jeg er dog bange for at jeg har tænkt for meget, og er nu blevet i tvivl om hvorvidt tagkonstruktionen overhovedet vil kunne holde til et skift i belastning, selvom det i bund og grund næsten ikke giver mening for mig at den ikke skulle være det.
Stuen, hvor jeg vil fritlægge spær, er placeret således at belastningen vil blive flyttet fra fod til hoved på kun den ene side af tagryggen, hvorfor jeg nu er en smule bekymret om det vil skabe en form for skævvridning.

Vi taler om gitterspær (W), med 2,5"x6" spær, og 1,25"x4" tænger. Spænd er 9m ialt og 92cm mellem spærene Der er en murstensvæg ned gennem huset, men jeg skal ikke kunne sige om den er bærende eller blot stabiliserende.

Er der nogen der, ud fra disse sparsomme oplysninger, kan lure om konstruktionen kan klare en ekstrabelastning på omtrent 14kg pr. m2 (12,5mm Fermacell) på spærhovedet, eller om jeg må bide i det sure æble, betale mig fra at få lavet beregninger og udskyde projektet lidt.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det har ikke nogen betydning for belastning om loft beklædning sidder under den vandrette bjælke eller på de skrå spær. Det vil nok være så stor en ombygning at det indebærer at isolering m.m. føres op til nuværende krav,
Den ændring i konstruktionen giver nogle udfordringer med at få en tæt dampspærre, omkring tængerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som ev elmand skriver så har du en pæn udfordring med at få dampspærre tæt rundt om tængerne.

Når du alligevel skal i gang med sådan et relativt stort projekt som det er et flytte loftet, har du så ikke overvejet at få en ingeniør til at kigge på, så du kan slippe helt af med tængerne? Det vil give et flot rum.

Jeg er selv i gang med at projektere et lignende projekt og der har jeg netop valgt at få regnet på, hvordan jeg kan ændre konstruktionen, så jeg undgår at skulle slås med tængerne. Det skal lige siges at mine gitterspær ikke er særlig pæne, da det er typen hvor tængerne er lavet ved at man har sømmet et bræt på hver side af spærfod/spærhoved. Så det bliver også en pænere løsning for mig.
Og du skal naturligvis også have lavet en del nye elinstallationer da di føres i loft konstruktionen.
Jeg har før argumenteret for at man i stedet laver 1 - 2 lystunneller op til velux vindue. Det giver en god virkning i rummet uden de store problemer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej og tak for svar.

Jeg har tidligere fritlagt spær, så selve processen og de besværligheder det medfører med el, isolering og dampspærre vil ikke være nævneværdige... Selvom jeg selvfølgelig forventer at der vil komme mindre udfordringer i løbet af arbejdet, som der oftest gør. Der er desværre ikke rigtig nogen vej udenom at få øget loftshøjden, da der ellers ikke vil blive ordentlig plads til mine kronhjorte, ellers ville ovenlys nok være et godt kompromis :)

Jeg ville selvfølgelig foretrække nye spær, så der blev et helt frit loft, men da der er lagt nyt tag på sidste år, bliver det et projekt til senere, da vi alligevel planlægger at lave en tilbygning om et par år, når håndværkerne ikke har lige så travlt.

Min bekymring var blot det at belastning flyttes fra spærfod til spærhoved, og potentielt skaber en skæv fordeling, men det lyder ikke som om det bliver et problem. Jeg fortsætter med planlægningen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis