Vanding af figen-træ?

Hej alle gode LDS'ere,

Plantede et figen-træ sidste efterår - mere specifikt et "Ficuc carica 'Prima Samsø' ". Har plantet det i en gruset blanding (så vidt jeg husker ca. 1/3 grus og resten mit ret sandede havejord), og tilsatte også en del kalk (så vidt jeg husker vel et kilo eller to, alt sammen i et ø60x60 plantehul, så den side af sagen skulle være i orden.

Nu er jeg så vildt usikker på, hvor meget det skal vandes. Jeg har forstået, at det skal stå i næringsfattig jord, dvs. jeg skal ikke gøde, men jeg er helt blank på, hvordan træet helst vil have det mht. vanding.

Nogen gode tips og erfaringer?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Figentræ kræver som udgangspunkt veldrænet og kalkrig jord. Gødning spiller en sekundær rolle. Den største fare for figner er overvanding - dernæst overgødning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det bedste er at mærke på jorden. Den skal føles let fugtig og smuldre let. Er du i tvivl, så vent et par dage med vandingen, men jorden må ikke være så tør at den pulveriserer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man skal ALDRIG vande figen , jeg har et figen på næsten 4 meter som står et meget tørt sted , og det giver masser af frugter.....


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
hejsa

Aldrig at vande lyder lidt drastisk for et relativt nyplantet træ :) at man ikke behøver at vande et 4m veletableret træ kan ikke overføres. Det vil jo svare til at sige at fordi en gammel bøgehæk på 2m ikke skal vandes så behøver man heller ikke vande en nyplantet bøgehæk

Figentræer skal som andre planter have vand men er mere tolerant overfor udtørring og mere følsom overfor at have rødderne våde i fx tung lerjord i lang tid. Det lyder til at du har en veldrænet jord, det er godt, for så er det svært at overvande :) Gør som rantzau skriver, stik fingeren i jorden og mærk efter. Foråret har indtil nu været relativt tørt og din figen har ikke haft nogen nævneværdig vækstsæson til at danne et stort rodnet så det skal nok have lidt hjælp med vand i denne sæson.  

 Held og Lykke med projektet

Mads

Annonce
Selvfølgelig vander man en figen når man planter det , men så må figen klare sig selv , mit  er plantet et meget tørt sted , men da figen fra naturens side er vant til at vokse i varme meget tørre steder er det ikke noget problem , hvis man vander,  danner figen ikke noget særligt rodnet , det skal sultes så det danner et meget stort rodnet , og dermed giver mange frugter., nu skriver trådstarter ikke hvilken af de 3 sorter som vi bruger her i DK vedkommende har.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 22-04-2021 11:22:39

nu skriver trådstarter ikke hvilken af de 3 sorter som vi bruger her i DK vedkommende har.

 Så kig lige igen Karl smart:

Hjemmemekkeren skrev den 21-04-2021 20:16:07

Hej alle gode LDS'ere,

Plantede et figen-træ sidste efterår - mere specifikt et "Ficuc carica 'Prima Samsø' ".

 

Steensen , det er enten en   ficus carica brown turkey , ficus carica smyrna  , ficus carica precose de dalmatie  , det er de figen vi stort set har her i DK  , når man køber en bornholmerfigen så er det en af de 3 sorter , og det samme gælder for samsøfigen , gudhjemfigen og mange andre , kloner opstår ikke med stiklingeformeret figner men kun med frøformeret figner ,og det kan ikke ske her i DK    .figner har gode vækstbetingelser på vinterlune øer som Bornholm , Samsø og mange andre steder som har fejlagtigt givet navn til diverse fignsorter som ikke i virkeligheden eksisterer .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Puuuha, jeg skulle nok bare ha' plantet et bøgetræ!  ... Tak for alle de interessante indlæg. Jeg konkluderer indtil videre, at jeg slet ikke skal vande træet. Spørger dog ved lejlighed den planteskole, hvor jeg købte træet.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis