Maling af filtset hus

Mit hus fra 2001 trænger til at blive malet.
Huset er filtset og malet hvidt, nok kun een gang.
Det meste ser faktisk ret godt ud, mens der på sydfacaden er nogle områder med lidt afskalning.. primært fugerne der er afskallede, og det er kun det yderste farvede lagt, ikke filtsningen som sådan der er stået af.

Jeg vil gerne have malet huset her i denne sommer, men dels med hvilken maling (og jeg ved ikke hvad huset oprindeligt er malet med af maling), dels skal jeg have afranset inden malingen men hvordan er bedst?

Gode råd osv modtages gerne og med TAK......


MVH Njord
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gode råd er nok en silikonemaling. Den er diffusionsåben så du undgår problemer med murværk der ikke kan ånde. Samtidig hæfter den på næsten alle underlag, så du burde ikke have problemer i forhold til om det er plastik eller oliemaling der er brugt tidligere. 

Ask
Hej Njord.
Tror du ikke huset er malet med skalcem 100 eller filset med skalcem 1000? Hvis det er tilfældet, så reparer afskalninger med skalcem 1000, og mal huset igen med skalcem 100.  
Skalcem 100 er cementbaseret og det indskrænker mulighederne. Du risikerer skaderne accelerer. Du er på sikker grund ved at vælge silikatmaling som AskH foreslog.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej jeg mente faktisk silikonemaling.

Silikatmaling kræver normalt grunder eller særlig tilsætning hvis det skal hæfte på plastik da silikaten jo reagerer med underlaget. Desuden kan man få problemer hvis underlaget er forskelligt (altså noget er puds noget er maling) fordi den endelig farve afgøres af reaktionen med underlaget. Forskellige underlag kan derfor give et uens resultat og det fikses ikke ved at lægge flere lag på.

Alt det kommer man udenom med silikone.
Fordelen ved silikat er dog at den kan hæfte på kalk, men givet trådstarters beskrivelse finder jeg det ret usandsynligt at huset er kalket. Det lyder som maling spørgsmålet er mere om det er akryl eller olie

Men altså silikatmaling er jo en rigtig god ting generelt og hvis han har kalk eller puds som underlag ville jeg klart anbefale det. Men på olie eller plast maling er jeg mindre sikker 

Ask
Annonce
Aha! - så blev jeg det klogerer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ved ikke hvad huset er malet med, men forsøger at få kontakt til tidligere ejer, der fog ikke har opført huset.... Men måske har lidt information om det.

Et par billeder der viser et par afskallede områder der alle ligger mod syd og syd vest


MVH Njord


MVH Njord
Det ligner en maling der er for tæt. Det er typisk for diffusionstætte malinger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Enig det ligner en klassisk fejl ofte lavet med akryl/plastik baserede facademalinger.

Det er også lidt voldsommere end jeg læste din første beskrivelse.

Du er nød til at afveje noget risiko her. Du kan godt male ovenpå med silikonemaling, men det vil jo ikke gøre overfladen mere diffusionsåben når plastikmalingen stadigvæk er indenunder. Du risikerer derfor at afskalningen forsætter.

Den fulde løsning er at få malingen af også bruge noget diffusionsåbent. Men at fjerne malingen kan godt være svært uden at der samtidig skader på din vandskuring. 

Ask
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også