Maling af filtset hus

Mit hus fra 2001 trænger til at blive malet.
Huset er filtset og malet hvidt, nok kun een gang.
Det meste ser faktisk ret godt ud, mens der på sydfacaden er nogle områder med lidt afskalning.. primært fugerne der er afskallede, og det er kun det yderste farvede lagt, ikke filtsningen som sådan der er stået af.

Jeg vil gerne have malet huset her i denne sommer, men dels med hvilken maling (og jeg ved ikke hvad huset oprindeligt er malet med af maling), dels skal jeg have afranset inden malingen men hvordan er bedst?

Gode råd osv modtages gerne og med TAK......

MVH Njord
Mit hus fra 2001 trænger til at blive malet. Huset... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her er hvad der tilrådes i dit tilfælde af nænsom afrensning af plastikmaling på blank mur, puds eller natursten.

1: Lavtryks vådsandblæsning
2: Brun sæbe + afskrabning

Brun sæbe tager tid, men er den sikreste fremgangsmåde. Med lavtryks vådsandblæsning risikeres skader på mur, hvis stenene er blødstrøgne og eller fugerne er svage.
Fjerne malingen komplet er vist kun muligt med en sandblæsning, hvilket jeg godt nok helst ikke vil ud i...
Hvordan med at rense grundigt af med en højtryksrenser, børstning med en stiv børste (nok en stål børste) en afvaskning og en afsluttende silikat maling, hvad er ods for at det vil gå godt??

Billederne viser det faktisk værre end det generelle indtryk da de er fra de værste steder.....

MVH Njord
Hvis du vil bruge silikat ovenpå malingen skal du som nævnt nok starte med en grunder. Teknikken i silikatmaling er at den reagerer med underlag typisk af sten men en fart af teknikken virker også med træ.
Tilgengæld virker det sjældent godt med akrylmaling så der skal en grunder til.

Kik evt på keims produktserier. De har ret mange muligheder. 

Hvis du skifter til silikonemaling kan du spare en arbejdsgang der 

Ask
Ang. afrensning er det stadig risikabelt at anvende højtryksspuling og stålbørste med mindre pudslaget skal fornyes. 
Det er ikke et pudset hus, men et filtset/vandskuret, så der er ikke et egentligt pudslag.
Tænker faktisk også at hvis den puds der er der løsner, så skal der laves en udbedring under alle omstændigheder.
Og at det så er i en helt anden situation hvor der under alle omstændigheder skal ske en større udbedring....

Jeg tor ikke at det er andet end et tyndt lag skaller (malings skaller) der vil blive fjernet, hvilket vel egentligt er det der ønskes for at få den bedste bund for en maling der fæster og bliver sidende uden at skalle efterfølgende.

MVH Njord
Annonce
Det burde jeg havde udtrykt tydeligere. Om huset er pudset, vandskuret eller filtset skal de samme forsigtighedsregler overholdes i forbindelse med afrensning af gammel maling.
Rantzau skrev den 28-04-2021 09:26:39

Om huset er pudset, vandskuret eller filtset skal de samme forsigtighedsregler overholdes i forbindelse med afrensning af gammel maling.

Hvis jeg forstår dette korrekt er enestereelle mulighed for en amatør, at anvende brun sæbeløsningen.... Mener du en indsmøring i et tyndt lag brunsæbe, dække m foli, lade det sidde og så affaske med vandslangen? 

Jeg supplerer lige med et par billeder der viser at det primært er i fugerne der sker en afskalning.

MVH Njord
Jeg vil altid råde til at starte med den mindst risikable fremgangsmåde, altså sæbe og en stiv børste dog ikke stålbørste.
Det er meget logisk at afskalning sker i fugerne for de vil typisk være mere åbne for diffusion end dine sten. Så hvis der bare er moderat fugt så kommer den ud gennem fugerne og der skaller det af.

Men det ender det samme sted. Du skal have malingen af så huset kan ånde. Ihvertfald i fugerne.

Derefter skal du male med noget diffusionsåbent altså enten silikone (hvis der stadig er plastikmaling på sten) eller silikat hvis du har blank mur.

Højtryksrenser eller sandblæsning er meget fristende men det vil nok medføre at du skal lave vandskuringen på ny... 

Ask
En lille opfølgning omkring min facade maling.

Jeg har kontaktet "MalGodt" for at høre deres mening og råd.
De vurderer ud fra billeder og placeringen af det afskallede det formodentligt stammer fra en ikke fuldstændig tør mul da der er blevet malet.

Råddet er at afslibe de afskallede områder med børste og slibepapir. Lade huset tørre rigtig godt igennem og vente med at lave yderligere før til sensommer / tidligt efteråret. Her at grunde de rå områder og ellers male hele facaden med en Silikonemaling og de foreslår denne https://www.malgodt.dk/udendors-maling/facademaling .

Det virker i min optik som en rimelig løsning og er også ret tæt på hvad jeg har set andre steder, dog er ideen med at vente med malingen af hele huset er helt til hen sidst på sommeren ny for mig. Men lyder da fornuftig.

Så nu venter jeg på en dag med tørvejr og vil rense lidt ned, og ellers vente på den gode tørre, varme solrige, sommer vi alle håber at få....

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også