Termotag mod tagsten

Hej forum

Hvor stort et indgreb er det at montere et termotag på tagsten over tagrende kontra at gøre det på mur under udhæng. Vi har begrænset højde under udhæng og skal blot høre hvad et skøn på materialer og arbejdstid udgør hvis tagrende skal afmonteres/skæres og 1 til 2 tagsten nedtages sammenholdt med under udhæng.

Er det en fornuftig løsning eller er det uholdbart med tæthed på tagsten og hvad med vand fra hovedbygning, det bliver vel nødvendigt med afløb og tagrende på udestuen?

Mvh.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det er mange oplysninger men helt umulig at se sammenhængen samt størrelse på projekt. Er det en overdækket terrasse, hvor termotaget skal ind imod huset ? 
Kan du sætte nogle billeder rind som viser lidt hvad det drejer sig om.
Hvis termotag skal ind over tagrende. så skal vandet fra husets tag ledes ud til 1 af siderne via en skotrende. Og hvad med resten af tagrenden, har den et nedløb.
Der skal mindst 4 rækker tagsten tages af, sættes tagkrydsfiner op på spærene. samt op på fastgørelse til termotag. Denne  skotrende "grøft" brændes det tagpap på. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Elmand

Tak for svar. Kan godt se du ikke kan give et præcist bud. Det er til udestue uopvarmet ca. 16 kwm og 4,8 m. langs ydervæg af hus.

Kan man ikke nedtage 1 række sten sætte en form for gummilæbe eller alternativ fast som går udover termotag og leder vandet videre på dette?

Se nedenstående fra minut 15 evt.:

https://www.youtube.com/watch?v=f1LQAWopHGM
I videon er der vist en løsning med  bølge eternit. Men det er lidt anderledes ved tansten. Her er der ofte undertag, samt ventilation til tagrum op under undertag.
Så hvis denne metode skal bruges så skal du også have undertaget afmonteret og med ud over gummistrimlen. Men det er afgørende at termotaget kommer ind hvor tagrenden sidder så vandet ikke skal løbe opad.
Så du skal starte med at tage et par tagsten af nederst, og se hvordan konstruktionen er. Det kan være noget omfattende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok tak for svar, så nemmeste er helt sikkert at montere under udhæng... Har du erfaring med hvor lav hældning termotage holder tæt hvis det laves ombyggeligt i skinner? Jeg forstår at garanti ikke dækker hvis hældning ikke overholder det foreskrevne 3 cm. pr. meter hos rias f.eks. Jeg skal bare høre i det tilfælde man tager chancen og nøjes med 1-2 cm. hældning pr meter på egen risiko naturligvis...
Er det udestue eller overdækket terrasse.
Du kan måske hente lidt ved at lade taget gå helt op under tagrende.
Det holder sikkert tæt også ved  cm/m men så ville jeg ikke gå længere ned. Prøv at sætte et billede ind så kan man bedre se det for sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er til udestue. Der er ikke mulighed for større fald end ca. 5-7 cm over 3,6 meter. Så skal man udskifte tagrende ved facade med en smallere eller skære i limtræsbjælke beliggende modsat husets facade som er 20cm høj. 200cm skydedøre+20=220 cm. og ved husets facade er der ca. 229 cm. til tagrende, hvoraf 16mm tag og samlinger skal kunne ligge ovenpå spær. Der er ingen billeder da ej sat op endnu...
Jeg har bagfald på min havestue. Jeg skruede en rem op under tagrenden, for at komme fri af denne. Monterede bjælkesko og lagde et spær op, der var fra bund bjælkesko til top tagrende. Snittet en bue ud af spæret, så det kunne glide ind under tagrenden. Dvs resten fra snit og ned skal kunnebære en del af taget, men de vejer ikke meget. Ovenpå befæstigelse og termoplader. Har fungeret i 8 år. Bagsiden er, at det kan trække ind mellem tagplader og overkant rende. Tagplader skal blot stikke 30 mm ind over renden.
Hej Frisk

Tak for svar. Jeg kan ikke rigtig visualisere det du skriver men tak for svar :).
Bagfald betyder at vandet løber tilbage i tagrenden. Så bliver højden ud imod haven større end udgangs punktet ved huset. Altså sidder taget over nuværende tagrende.
Det kan bruges hvis man ikke er sart vedrørende lidt vanddråber en gang imellem i udestue, eller som der skrives lidt træk fra tagrenden.
Enten kan tagrende løbe over ved kraftig regn / stoppet tagrende eller så kan der komme kondens vands dryp fra ydersiden af tagrende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tillægsbeskrivelse: kondens fra renden er ikke et issue. Vi havde i forvejen 150 mm render og jeg lavede nedløb i den anden ende også med faskine, så den løber aldrig over. Desuden har jeg lagt en lang børste i renden. Den tager alle blade og urenheder. træk har jeg 90% fjernet, ved at trække de tyndeste rørskåle ned over rendekanten, hele vejen. Renden tagermod vand fra 1/2 garage på 65 kvm + havestue på 25 kvm.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis