Badebassin på skrå græsplæne

Jeg skal have sat et 15.000 liters badebassin op på en græsplæne som skråner 50 cm / 5 meter.
Det går umiddelbart ikke
Nogen der har forslag til en løsning? 

Det kunne være udgravning til det blev plant, men kræver det så ikke en støttemur ?

Det kunne være et plateau, men kan plateauet holde til den tunge byrde eller braser det sammen?

Og når nu græsplænen fortsætter med at skråne ned ad, er der så risiko for at jorden giver efter og det hele glider ned og ender nede i bunden, som I det her tilfælde er nabohuset 😬

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem at om støttemure til sådan en fætter. Grav ud i det højereliggende område så bunden er hel plan.

Det sidste du ønsker dig er, at sådan en fætter bevæger sig som en kæmpeamøbe mod naboens hus, og det risikerer du hvis jorden er våd med en glat underside (plast) af bassinet.

Jeg har set det med en vandseng der bare lige skulle afprøves på græsplænen. Heldigvis stod der et solidt æbletræ der stoppede amøben.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er bassinet 500 cm i diameter så bliver det ca. 80 cm dybt.
Man kan sagtens grave af og lade det være skrå uden støttemur. Det ses mange steder under f.eks. tramboliner.
Men jeg ville nok gøre begge dele. Altså grave 25 - 30 cm ud i den høje ende og så lægge jorden ud i den lave ende. Så får du vandret areal. Det skubber sig absolut ikke ned imod naboen.
MEN den dag du springer forkert i poolen så den kolapser i den ene side så ved du hvor vandet ryger hen. Det er der i 100 vis af eksempler på YouTube. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er et rundt bassin med stålramme. 450 cm i diameter og en dybde på 122 cm
Så jeg tænker ikke den glider nogen steder - igen medmindre det er jorden under den der giver sig, men det kan jeg forstå jeg ikke umiddelbart behøver at være bekymret for.
Og den burde heller ikke umiddelbart kunne lave en Youtube😄
Mange tak for input Rantzau og ev elmand.

Andre der kan byde ind? Evt med erfaringer på plateau?

Den kan nemt lave en YouTube,
Der flyver en sten fra motorplæneklipperen, du kører ind i den med plæneklipper, Der findes mange måder, men vi skal jo heller ikke være så overforsigtige at vi ikke kan leve livet. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg skal ud i samme øvelse med samme størrelse pool lige om lidt. Dog ikke med helt så stor niveauforskel, men børnene er blevet sat i gang med at grave af på det høje sted og dumpe det på det lave 😎

Annonce
@Lacla: Hvad har du så tænkt dig når ungerne er færdige med at grave? Laver du en speciel bund, ligger fliser uden yderligere eller hvad er tanken? 
Jeg ville tro at det bedste er at udlægge et lag flisesand, så man sikrer at der ikke er sten til at ridse bunden. Fliser kan også bruges men så vil et stykke billig gulvtæppe være godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Wanna Be,

Jeg har ikke besluttet mig endnu. Jeg vil nok forsøge at rive de værste sten væk og lægge 1-2 lag armeret pressening under og håbe at det er nok.
Alternativt måske en stak billige liggeunderlag. Men der skal bruges en del, så det løber op.
Flisesand, gulvtæpperest og meget andet er billigere end ligge underlag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej, jeg har. lavet mange pools , og vil advare mod at flytte opgravet jord fra den ene side til den anden.
det flyttede jord vil aldrig blive så komprimeret som det gamle faste jord, og med et tons vand ovenpå,
vil bunden langsomt “knække” og poolen vride sig
hvis du ikke vil grave hele bunden plan, kan du nok støbe en bund , men det bliver meget beton i den ene side.
 Jeg vil absolut også anbefale en støttemur lodret mod den side der er gravet. Regn og poolvand får jorden til at skride ind og laver buler i poolen.
hilsen Bjarke

BA
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis