Dampspærre i badeværelse?

Hej LDS.

Jeg skal i gang med badeværelset i sommerhuset. Vi har efterisoleret ydermuren som i forvejen havde 100 mm isolering. På den eksisterende konstruktion har vi sat dampspærre og derpå 45mm reglar og isolering. Og sluttet af med 15mm fibergips på den del af ydermuren, som hører til badeværelset. Resten af huset har 12,5 mm. På loftet er gammel 100 mm isolering skiftet ud med ny 300 mm. og der er lagt dampspærre mellem ny forskalling og spærfod.

Nu skal jeg så i gang med resten af badeværelset, hvor jeg også har tænkt at sætte 15 mm fibergips op. Der skal også gips i loftet. Bruseniche, som er afgrænset af skillevægge (ikke mod ydervæggen), skal beklædes med fliser. Fliser på gulv og sokkel og filt i resten i rummet.

Men jeg læser flere steder at man skal undlade dampspærre i badeværelset for at undgå at fugt fanges mellem lagene. Fermacell skriver det f.eks. i deres fibergips-montagevejledning. Men hvad betyder det egentlig? Gælder det kun i brusenichen, eller kun i skillevæggene dampspærre skal undgås? Eller skulle der ikke have været dampspærre i ydervæggen på badeværelsen? Skulle jeg have undladt dampspærre på loftet over badeværelset?

What can go wrong, will go wrong.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg læser det som at der ikke må være 2 vandtætte lag.
Det betyder i min optik at hvor der er vandtætnings membran, svejset vinyl eller der males med rigtig vådrums maling så skal man undlade dampspærre. Men de 2 vandtætte lag skal kobles sammen damptæt hvor de mødes / overlapper ellers giver det ingen mening.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også