Farmacell plader, med eller uden spartelkant?

Hej Lav det selv folk!

Det er højest sandsynligt et semi banalt spørgsmål, men jeg har aldrig brugt farmacelle gips før og er lidt i tvivl.
Jeg skal lave en forsatsvægs. Den skal beklædes med 2 lag 12,5 mm farmacell gips.
Skal jeg vælge at bruge plader med spartelkant eller fuldkantede og lime dem?
Hvad er den stærkeste løsning?

Skal man bruge en speciel spartel til at spartle farmecell i det tilfælde at man bruge med spartelkant?

Håber i kan hjælpe. :)
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fermacell, som det korrekt hedder, er en del tungere end almindelige gipsplader.

Derfor er det en fordel for håndtering at vælge de små med spartelkant, hvis væggen ikke er så stor osv.

Det at de er tunge giver dog også den fordel at du kan vælge ét lag 15mm i stedet, og stadig opnå gode lydisolerende egenskaber.

Hvis det er en større væg, ville jeg klart gå efter de lange plader, og uden spartelkant. Hvis du er omhyggelig med at montere dem plant, vil der ikke være meget at spartle efterfølgende.
Dog skal i helst være 2 personer grundet vægten.

Husk at limen skal lægges som en pølse i hele kantens længde, hvor den næste plade bliver presset ned på denne, så limen bliver trykket en smule ud.
Herefter er det vigtigt at lade limen tørre helt til næste dag, hvor det er let at skrabe overskydende lim af med en spartel. 

Elektronikteknikeren
For at svare på dit sidste spørgmål først... ja, man skal bruge special spartel til spartelkanterne. Jeg har netop være igennem det. Deres spartel man selv skal blande op er rigtig svær at arbejde med og tørre hurtigt. Brug den spartelmasse der hedder SK spartel

Mht vægge er jeg selv i gang med fermacell i to lag ( primært pga lyd). 500 m2 plader 😳.
Til vægge har jeg valgt at bruge retkantet plade. Dog limer jeg kun den yderste.
Jeg har erfaret at man skal bruge fermacells egne skruer, da andre mærker ikke har det friløb det kræver at trække pladen ind til lægten. Til yderste lag bruger jeg 40 mm skruer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Spit skruer til hård gips trækker fint pladen ind, er min erfaring. Men den har også fræseriller siddende under hovedet. 

Elektronikteknikeren
Tak for svar! Jeg er blevet klogere, det er en relativt lille væg, men hele pointen er lydisolering så jeg tror det bliver 2 lag af de små plader med rette kanter.

Planen er at fuldspartle og filte bagefter. Skal man så også bruge en speciel spartel til dette?
Gregeren skrev den 19-04-2021 20:37:14

Spit skruer til hård gips trækker fint pladen ind, er min erfaring. Men den har også fræseriller siddende under hovedet. 

 Det er præcis den jeg har haft problemer med. Både i 30 og 40 mm.

Fermacell's egne 30 mm har lige en anelse friløb og gevindet er lidt mindre i toppen. Spit har et meget grovere gevind helt op til hovedet. Begge har fræseriller.

Ved 40 mm har Spit slet ikke noget friløb, hvilket jo logisk nok ikke kan trække pladen ind med mindre man undersænker skruen voldsomt, så kun hovedet har fat.

Erfaringen er dog gjort ved gipskruemaskine med båndskruer. Ikke løse.

Fermacell til venstre. Spit til højre
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
RasmusC skrev den 19-04-2021 20:46:55

Tak for svar! Jeg er blevet klogere, det er en relativt lille væg, men hele pointen er lydisolering så jeg tror det bliver 2 lag af de små plader med rette kanter.

Planen er at fuldspartle og filte bagefter. Skal man så også bruge en speciel spartel til dette?

 Nej, her tror jeg bare du kan bruge enhver form for rullespartel

Jeg har brugt en normal medium sandspartel på retkantede plader. Der spartles ad 2 omgange. Først revner og skruehuller, derefter fuld spartling. Jeg har kun trukket tynd lag på så er det nemmere at få lige.
Spartlen synker lidt, derfor huller m.m. først. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Børgealle skrev den 19-04-2021 20:04:30
. Deres spartel man selv skal blande op er rigtig svær at arbejde med og tørre hurtigt. Brug den spartelmasse der hedder SK spartel
Deres spartelmasse man selv blander er beregnet til vådrum og ja, det er et virkelig dårligt produkt. 

Jeg kan se her i bagklogskabens kloge lys at emnet har været oppe et par gange før.
Men tusind tak for alle jeres svar. Det er sgu en fornøjelse!
hvilken spartelmasse bruger I? Jeg har et badeværelse bygget op af et lag retkantet 15 mm fermacell (uden spartelfant) og som skal fuldspartles. Hvilken spartel anbefaler I? Jeg rænker selv danalim 630. 
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også