Farmacell plader, med eller uden spartelkant?

Hej Lav det selv folk!

Det er højest sandsynligt et semi banalt spørgsmål, men jeg har aldrig brugt farmacelle gips før og er lidt i tvivl.
Jeg skal lave en forsatsvægs. Den skal beklædes med 2 lag 12,5 mm farmacell gips.
Skal jeg vælge at bruge plader med spartelkant eller fuldkantede og lime dem?
Hvad er den stærkeste løsning?

Skal man bruge en speciel spartel til at spartle farmecell i det tilfælde at man bruge med spartelkant?

Håber i kan hjælpe. :)
Hej Lav det selv folk! Det er højest sandsynligt... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Danalim 630 er til tørre rum. Du skal bruge en vådrumsspartel.

Elektronikteknikeren
Sm skrevet ovenfor har Farmacell deres egen spartelmasse til vådrum og det er mig bekendt den eneste, der er godkendt til fibergips i vådrum, men den er desværre ret upraktisk at bruge da den har en meget kort åbentid, altså tiden fra du har blandet produktet til det begynder at tørre op.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har haft ringet til både Fermacell og danalim. Fermacell vil ikke anbefale deres egen spartel til vådrum. Danalim mener fint, at deres spartel 626 vådrumsspartel kan bruges. 
 @Perhans - har du brugt fermacell plader i vådrum? Og hvilken løsning valgte du i så fald? Kan se at flere i andre tråde skriver om, at forsikring ikke dækker, hvis man 'blander' produkter. det ved jeg ikke helt, hvad jeg skal tænke om. 


Ja den har jeg også studset over. Sådan som jeg hørte fermacell så var de ikke selv helt tilfredse med deres egen vådrumsspartel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Danalim har skrevet til mig deres egen vådrumsspartel kan bruges, men kun i lagtykkelser på 0,5 mm pr gang.
Ved spartelkantsamlinger skal fermacell pulverspartel bruges og ved limede samlinger er der ingen krav
Når man fuldspartler med danalim 639  i tørre rum er det 1 mm af gangen.
Grunden til de tynde lag er for ikke at tilføre for meget fugt til fermecellpladerne.
Jeg har limede kanter på fermacell (ikke spartelkanter), så jeg synes også jeg kan høre på dig, at der så ingen krav er = jeg kan godt bruge danalim 626. Er det ikke sådan du har fået beskrevet?

Er I enige i, at fuldspartling sker før vådrumsmembran? (Dvs. Spartling, Vådrumsmembran, fliser). 
Jo, jeg har valgt at skrabespartle alle samlinger og søm/skruehuller med fermacell pulverspartel inden fuldspartling 
Ok- du har anvendt fermacell pluverspartling fordi du har spartelkanter eller hvordan? Har du malet vådrumsmembran udenpå fuldspartling? Vh 
Hvis du har limede kanter kører du på med vådrumsspartel efter eget ønske. Så er der jo ikke længere krav til styrken i samlingen.
Derfor kan det sidestilles med spartling af en hvilken som helst anden flade i et vådrum.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også