Køb af støvsuger til værkstedet osv..

Hej med jer.

Efter at være kommet godt igang med overetagen har jeg en masse gipsstøv, og vil få endnu mere når der skal spartles...
Dette støv er lige til at ødelægge en alm støvsuger med. Tanken var så at købe en "værkstedsstøvsuger" til dette formål. Altså har jeg ikke specielt meget behov for en våd suger, men derinod een der kan overleve en masse støv..

Er der nogen der har erfaringer med forskellige mærker og modeller ???

De må gerne være billige, men omendt skal den bestemt også virke...

Fortæl om dine erfaringer og anbefalinger, positive og negative !!

MVH Njord
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
njord.

Du burde, om nogen, vide at kvalitet og pris hænger sammen. :oops:

Men: "Nød lærer nøgen kvinde at spinde", derfor lav dig en "vandpibelignendeindustristøvsuger"

Find en landmand med malkekøer i dit nærområde.
Bed ham pænt om at få en af de 100 l plast tønder, som han har fået rengøringsmidler i til malkeanlægget.

Denne tomme tønde, som har tætsluttende låg, placerer du imellem din almindelige støvsuger, og din sugeslange. Du bliver nødt til at købe en ekstra slange, hvis du ikke har én i forvejen.
Hæld vand i bunden af tønden, således at din indgangsslange er "dykket"
Afgangen til din dyre støvsuger er naturligvis i toppen af tønden.

Du har ydermere mulighed for at tilslutte to eller flere støvsugere, og dermed har du for små penge lavet dig en industrisøvsuger, hvor dit gibsstøv drukner, inden det laver skade.

Mvh

Mvh.
bodker

Det var jo en ide... Men den er desværre ikke specilt handy at slæbe rundt med...

Men den kan vel også bruges til en ordentlig PIBE SJOVTOBAK senere på året !!

Venligst NJORD tongue

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En kost er jo nok den billigste løsning !!
MEN MEN den hvirvler jo en masse støv op.. Det var netop for at undgå dette at en støvsuger kom ind som ene mulighed....
tongue

MVH Njord
@Bodker:
Det lyder smart med sådan et "vandfilter". Jeg overvejer at bruge det til aske (fra et træpillefyr). Jeg er dog lidt usikker på, om ikke der bare dannes en stor "kage" af aske og vand i bunden, så den hurtigt går død.

Hvor meget vand skal der være i tønden?

Hvor i mit nærområde finder jeg en landmand med malkekøer :wink: ?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu ved jeg godt, at det handler om at lave det selv biggrin , men den der vandpibelignende tingest, findes også i en tør udgave til sugning af aske fra brændeovne :shock: biggrin
Den fås i de fleste byggemarkeder :wink:
Citat fra Carsten Weye

Nu ved jeg godt, at det handler om at lave det selv biggrin , men den der vandpibelignende tingest, findes også i en tør udgave til sugning af aske fra brændeovne :shock: biggrin
Den fås i de fleste byggemarkeder :wink:


Sådan en "askepot" har jeg - og som du selv skriver er den tør! Det betyder, at en stor del af asken havner i støvsugeren, som får nedsat sugeevne og skal have skiftet (dyre) poser i tide og utide!

Desuden har jeg det ikke godt med at sende aske ind i en papirpose, som askepotten jo gør! Selvom fyret er slukket ved rensning er asken varm, og det kan ikke undgås, at der er gløder i.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Det er jeg da ikke glad for at hører sad
Jeg gav mine forældre sådan en for et par år siden (de havde selv ønsket den)
Jeg troede da den virkede upåklageligt. :oops:

Det er altså utroligt, hvad sådan en tråd kan lede til af information om det ene og det andet biggrin
ASHPOT og hvad de ellers hedder virker fint.
Du får ikke direkte gløder ind i selve støvsugerposen, men en del fint støv kommer videre i støvsugeren.

Ingen tvivl om at motoren ikke har godt af det.

Jeg forsøger selv at tømme asken når støvsuger posen er rimelig fuld. Så tager jeg posen af og starter støvsugeren, udenfor, holder hånden for sugeslangen, slipper og gentager nogle gange. Denne omgang giver nogle gedine aske skyer, men motoren bliver jo renset en del ved dette. Herefter kommer en ny pose i støvsugeren og den er klar igen.

Askesugeren bør opbevares uden for til man er 182% sikker på at alle gløder er gået ud, dvs 1 døgn !!!

Men ellers virker askesugeren fint.

MVH Njord
Det jeg havde tænkt mig var jo netop en støvsuger der havde et stort rensevenligt filter, til at snuppe det fine støv..

De fleste nyere støvsugere er jo på sin vis "fejlkonstruerede" !!
Bagerst ligger motoren og sugeblæseren. Lige foran denne ligger posen, med slange tilslutningen i fronten...
Det betyder jo så at alt skidtet suges hen bag i posen, og lukker af op mod motoren, følgeligt bliver suge evnen dårligere og dårliger, jo mere der fanges i posen...

En gammel tøndeformet Nilfisk suger skidtet ind i siden og støv og skidt samles i bunden.... Der er altså en langt mindre mængde skidt der samles i og foran selve filter delen....

Et central støvsuger anlæg fungerer tilsyneladende også efter dette princip...

MVH Njord
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også