Gulv i kælder WC

Hej Alle

Jeg er igang med at renovere husets 3. wc -Det ligger i kælderen (huset er fra 1969) og der skal kun være håndvask og toilet (ved de eksisterende tilslutninger). Nu ligger der små mosaik fliser og et afløb der er forsænket 2 cm ift nuværende gulv (Hvilket er påtalt i tilstandsrapporten da vi købte huset.) Rummet er 1.2 x 1.6 m

Er lidt i tvivl men tænker flg. fremgangsmåde:
Fjerne mosaik fliser og banke ca 1 cm af betondækket.
Prime med alfix planemix og herefter planemix 30 og fliseklæb så fliser og fugearbejde.
Ift afløbet er jeg lidt i tvivl, der har ikke været problemer med afløbet i de 6 år vi har boet i huset og egentlig havde jeg tænkt at fjerne den forsænkede rist og sætte en forhøjer på. Ifølge VVS'eren er dette dog ikke lovligt men jeg synes også det er voldsomt at skulle installerer et helt nyt afløb til et toilet der meget sjældent bliver brugt?

Er der en udtalt risiko ved at bruge en forhøjer? og hvordan lyder ovenstående fremgangsmåde?

På forhånd tak for råd
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forhøjerringe er meget brugt men de er som din VVSer siger kun lovlige og garanteret tætte hvis de passer præcist til det afløbssystem du har i forvejen. Hvis det er fra 69, kan du nok godt glemme at opfylde det.

Men hvis du kun har toilet og håndvask er en oplagt mulighed måske at fjerne gulvafløbet?. Du kan hukke lidt op omkring afløbet og lave en samling nede i gulvet, hvor der så bare trækkes et rør direkte op til håndvasken. Så behøver du heller ikke vådrumsmembran

Afløbsdelen skal laves af kloakmand for at være lovlig. Men derudover er det lige til 

Ask
Hej Ask

Det lyder da som en oplagt løsning jeg ikke havde overvejet. Det vil jeg vende med min VVS!

Hvordan synes du resten af fremgangsmåden lyder?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Altså hvis du fikser afløbet uden rist behøver du vel ikke hugge beton op ? Så kan du bare fjerne fliser og lægge nye.

Jeg ville nok prøve at undgå det med betonen, det er svært at tage 1 cm af særligt præcist og derfor kommer du til at bruge en del flydespartel til opretning bagefter.

Vær ops på at når du piller i afløb under husets nederste gulv så kræver det kloak autorisation og ikke VVS autorisation for at være lovligt. 

Ask
Ask H: Skal et gulvafløb sløjfes, skal det laves ordentligt, så det bliver helt sikkert nødvendigt at hugge gulvet op. 

Søren O
Søren O skrev den 19-04-2021 17:13:49

Ask H: Skal et gulvafløb sløjfes, skal det laves ordentligt, så det bliver helt sikkert nødvendigt at hugge gulvet op. 

Omkring afløbet skal der klart hugges  op, men det er altså ikke det samme som hele gulvet. 


Jeg har fået lavet et gulvafløb i min kælder. Der blev hullet op i en 30-40cm diameter for at komme til 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også