Vurdering om væg i lejlighed er bærende

Hej

Jeg har købt en andelslejlighed, hvor jeg er interesseret i at flytte en dør i en af væggene, jeg er dog i tvivl om hvorvidt denne væg er bærende.

Jeg har forsøgt at banke på væggen, og den lyder desværre ikke hul, men jeg kunne læse mig frem til, at det evt. kunne være en gasbeton væg, men alligevel ikke bærende.

Jeg har spurgt boligforeningen om de kunne fortælle om hvorvidt den var bærende, men de var desværre ikke til meget hjælp, og gav mig blot tegninger over bygningen.

Jeg har vedhæftet tegningerne nedenunder, og markeret væggen med rød.
Sammenlignet med andre vægge, ser den en del tykkere ud, hvorfor jeg frygter at den skulle være bærende, men det ville være rart hvis nogen der har mere styr på den slags kunne give det en kigger.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at kunne afgøre om væggen er bærende, er det nødvendigt at se en snittegning af lejligheden. Det er ikke muligt, at se om tegningen viser etageadskillelsen over eller under muren. 

fase
Det er ikke gasbeton. Ud fra billederne at bedømme er der tale om en ældre ejendom, fra før man begyndte at anvende gasbeton.
Gasbeton i etagebyggeri er relativt nyt.
Nok fra 90'erne og frem.
Bemærk at gasbeton sagtens kan være bærende.

Hvorfor banker du ikke blot lidt puds af med en hammer, for at se om der skulle gemme sig nogle mursten?

Prøv også at måle bredden på væggen i eks. Dørhul, fratrukket indfatning. Det kan give en indikation på om det skulle være mursten.

Hvad er facaderne bygget af?
Er det på øverste etage? Så er det lettere at lave huller, da der ikke skal bæres flere etager oven på nyt dørhul. 

Elektronikteknikeren
Der står sørme 1943 på din tegning, så er gasbeton udelukket.
Hvis væggen lyder ligesom facaden når der bankes på den, er det med stor sandsynlighed mursten. 

Elektronikteknikeren
Det ses tydeligt på dit første billede, at etagebjælkerne (højre side) ligger af på væggen og den er derfor en del af det bærende system.

 Certificeret Statiker

Annonce
Ingenioeren skrev den 19-04-2021 18:09:58

Det ses tydeligt på dit første billede, at etagebjælkerne (højre side) ligger af på væggen og den er derfor en del af det bærende system.

 Med mindre man bor på øverste etage  . Gregeren, Gasbeton blev også brugt i 1958.


fase
S. Fabrin skrev den 19-04-2021 19:48:15

 Med mindre man bor på øverste etage  . Gregeren, Gasbeton blev også brugt i 1958.

 Joo, men ikke rigtig i etagebyggeri. Det var mest i de typiske uisolerede villaer med bølgeasbest på taget fra denne periode. 


Elektronikteknikeren
Tusinde tak for hjælpen, og alle jeres svar.
Det var selvfølgelig ikke det svar jeg håbede på, da jeg godt kan høre at det ikke lyder særligt sandsynligt at få flyttet den dør, da lejligheden desværre ikke ligger på øverste etage.

Nu spørger jeg måske dumt, men er det helt udelukket at få flyttet døren trods det er en bærende væg, eller vil det blot kræve et lidt større arbejde?
Du skal have lavet et ingeniørprojekt der redegør for en ny bjælke over din nye dør og midlertidig afstivning i udførelsen, samt certificering af dette. Du skal sikkert også have tilladelse fra andelsforeningen. Udover dette, er det en standard opgave for de fleste murerfirmaer.

 Certificeret Statiker

Ingenioeren skrev den 20-04-2021 09:44:28

Du skal have lavet et ingeniørprojekt der redegør for en ny bjælke over din nye dør og midlertidig afstivning i udførelsen, samt certificering af dette. Du skal sikkert også have tilladelse fra andelsforeningen. Udover dette, er det en standard opgave for de fleste murerfirmaer.

Okay, ja det lyder lige lidt mere voldsomt end først antaget.

Har du en idé om hvad den slags ca. vil koste? Altså snakker vi 1-5.000 eller 5-10.000?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis