Kompressor lyder som fiskekutter

Hej LDS’ere, jeg har anskaffet mig en gammel stenhøj kompressor fra 1973. Den er på 100L og kører på 380v. Motoren er vist ikke original men der står på pladen at den er på 3000watt. Problemet er at den ikke har den der sprøde kompressor lyd men mere lyder som en fiskekutter når den kører. Den tager godt nok luft ind og går også fint op til 10 bar, men det tager noget tid, mindst 5-10 fra tom tank til 100L 10 bar. Jeg har ikke den store erfaring med større kompressorer

Pft Jacob 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan en gammel kompressor med 1 cylinder, vil altid lyde sådam lidt tøf tøf.
Men med den alder kan den jo godt være slidt, så den banker noget ekstra.
Hvis den ikke giver luft nok, kan det være cylinder/stempel er slidt, en nye stempelringe kan nok løse problemet.
Men der er større sandsynlighed for at det er bladventilerne i topstykket der ikke længere virker 100 % det vil også give ekstra tøf tøf lyd..

Vi prøver igen, i morgen --
Størstedelen af gangene hvor en kompressor ikke kan levere tryk, hvilket din jo egentlig godt kan, så er det ventil pladerne der trænger til en "lapning" (Hedder det når man sliber med slibe pasta og et slibe plan/bord), og/eller nogle nye blad-fjedre.

Men når det kun er en 1-cylindret compressor, så vil den lave fiskekutter lyden "tuk tuk tuk", som er hver gang den tager luft ind lyden kommer.

De 3000W er sikkert fint nok. Det er bedre at motoren er for stor end for lille, den bruger alligevel kun den strøm der er nødvendig for at drive kompressoren, så bare dine sikringer kan tage start-strømmen, så er det fint.

 

Tak for svar, prøver at tilføje et video link, så kan man høre hvordan den lyder. Jeg har brug for at den kan leverer ca 300L i minuttet, vil sådan en kunne det?
Video
Tror ikke den kan levere 300 liter luft pr minut.
Men der er jo et typeskilt på tanken, måske der står noget der, eller et typenummer på kompressoren, du kan søge på.
Den lyder da meget normal for den type maskine, hyggelig lyd for øvrigt.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar je_ns lige hvad jeg manglede. 👍👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis