Hjælp! Kolonihavehus der synker

Jeg har et træhus (kolonihave) som synker, særligt i den ene side. Det blev bygget for omkring 10 år siden.
Huset består af et træhus 25 m2 på sokkelsten (sat ovenpå jorden) med tilbygninger på begge sider som er sat med stolper i jorden (ca. 70 cm nede i jorden). Tilbygningerne er selvfølgelig bygget sammen med huset. Stolperne er af træ der tåler jordkontakt, som stod i oliegrunder inden de kom i hullet, hvorpå beton blev fyldt i rundt om og jorden stampet til.
Huset satte sig noget, efter det blev bygget (primært det oprindelige hus på sokkelsten), og efter vi har fået jernbane tæt på, er det blevet helt tosset, både med hus og den ene tilbygning.
Jorden er lerjord, men rygtet vil vide at der længere nede er gruslag som skylles væk ved kraftig regn ol. hvorfor jorden bliver ustabil.
På byggetidspunktet måtte der ikke støbes, men nu må der både kant- og fuldstøbes, men begge dele er vel svært når huset står der???
Pga. tilbygningerne tror jeg ikke løsningen er donkrafte. Jeg vil være tilfreds med at få huset understøttet, så det ikke sætter sig yderligere (og rette gulvene op indvendig), men hvordan???
Og skal jeg have en håndværker til det, er det så en jord- og beton arbejder, eller?
Er der nogen der kender nogen, der kan lave sådan noget? Flere huse i området har problemet (og nej, Bane Danmark vil ikke kompensere os).
Område: Brøndbyvester/Vallensbæk.
Tak :)

Bettina
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skaderne skyldes en fra starten dårlig fundering. Med Sokkelsten direkte på jorden er det held, det ikke er sket før. Stolperne er heller ikke i frostfri dybde. De to tilbygninger bliver trukket med ned af huset. Der er kun een vej. Løft huset og støb punktfundamenter.
Løft huset op og læg 50X50 fliser under sokkkelstenene .og måske nogle flere sokkelsten......

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Til Frisk og Karl Smart: I teorien lyder det jo som løsningen, men hvordan skal jeg lige løfte huset, så tilbygninger med stolper følger med op?
Og endnu vigtigere: Hvilken håndværker skal jeg have fat i - for det er bestemt ikke noget jeg tør lege med selv 😬

Bettina
Det er nok lidt en dårlig kombination, med dele af bygningen der stå "løst oven på jorden" og andre dele der står på stolper.
Men det er da forholdsvist let at klodse den oprindelige bygning op, den nemme måde er at bruge nogle klodser i passende tykkelse, gerne i trykimprægneret træ, husk at ligge noget murpap mellem beton og træ.

Tror det krydser flere faggrænser, men en entreprenør kunne jo være et bud. 

Vi prøver igen, i morgen --
Tilbygning på stoler kan følge med hovedhus, ved at stolper bliver savet over ved underkant hus, og der klodes op med klodser. Det hele skrues sammen med hulplader, så du er forankret ifht. vind. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Det er nok en lokal mindre håndværkers mester du skal have fat i. Det kan være murer eller tømrer. hvis man bruger større entreprenør firmaer eller lignende så går der en del penge til administration, byggeledelse m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ev elmand. Jeg tror du har helt ret mht. en lokal håndværksmester fremfor entreprenør.
Du kender vel ikke nogen på disse kanter? :/
Hilsen Bettina

Bettina
Prøv at tale med andre i kolonihaveforeningen. Nogle må kunne give dig et tip da de sandsynligvis har stået, eller kender nogen der har stået i samme situation..
Mit postnummer er for langt væk, til at jeg kender nogen i Virum også selv om mit efternavn er Vium.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis