Jeg har et træhus (kolonihave) som synker, særligt i den ene side. Det blev bygget for omkring 10 år siden.
Huset består af et træhus 25 m2 på sokkelsten (sat ovenpå jorden) med tilbygninger på begge sider som er sat med stolper i jorden (ca. 70 cm nede i jorden). Tilbygningerne er selvfølgelig bygget sammen med huset. Stolperne er af træ der tåler jordkontakt, som stod i oliegrunder inden de kom i hullet, hvorpå beton blev fyldt i rundt om og jorden stampet til.
Huset satte sig noget, efter det blev bygget (primært det oprindelige hus på sokkelsten), og efter vi har fået jernbane tæt på, er det blevet helt tosset, både med hus og den ene tilbygning.
Jorden er lerjord, men rygtet vil vide at der længere nede er gruslag som skylles væk ved kraftig regn ol. hvorfor jorden bliver ustabil.
På byggetidspunktet måtte der ikke støbes, men nu må der både kant- og fuldstøbes, men begge dele er vel svært når huset står der???
Pga. tilbygningerne tror jeg ikke løsningen er donkrafte. Jeg vil være tilfreds med at få huset understøttet, så det ikke sætter sig yderligere (og rette gulvene op indvendig), men hvordan???
Og skal jeg have en håndværker til det, er det så en jord- og beton arbejder, eller?
Er der nogen der kender nogen, der kan lave sådan noget? Flere huse i området har problemet (og nej, Bane Danmark vil ikke kompensere os).
Område: Brøndbyvester/Vallensbæk.
Tak :)
Bettina