Grus-sti - hvilket materiale skal jeg bruge?

Hej alle gode LDS'ere,

I min køkkenhave har jeg to parallelle rækker med bærbuske, i at 10 stk. Jeg agter at etablere en grussti mellem de to rækker, ca. 10 meter lang, 40 cm. bred. der er altså ikke tale om en fin spadsersti, men blot om et alternativ til en trampet jord-stil.

Hvilken slags grus bør jeg anvende?

Jeg søger et materiale, der er formfast og som ikke skylles væk af regnen. Det behøver i sig selv ikke at være super drænende, idet jeg agter at lægge et 5 cm tykt lag ø3-7 cm sten under. Satser på, at det dræner.

Jeg synes at have hørt, at stenmel er det, der bruges til offentlige grusstier, men er ikke sikker på, om jeg har hørt rigtigt.

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stabilgrus. Udlagt i 5-10 cm tykkelse og vibreret. Derpå feks nogle cm perlegrus
Der findes en grus der er beregnet til stier, går under forskellige navne som sti, kloster eller park grus.
Det er typisk det du finder i netop parker mm. En grus der pakker let i overfladen men som stadig lukker vand igennem. Dog er de stier næsten altid opbygget med fald til begge sider, så selv store mængder vand løber af.

En af mine venner brugte stenmel til en sti og en lille hyggekrog i hans have, og det fungerede rigtigt fint, og den blev anlagt direkte efter at have skrællet lidt af jorden.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
IKKE alm. stabilgrus. Jeg har gjort det i min køkkenhave og fortrudt det. Det kan rigtignok stampes hårdt, men hurtigt efter bliver det som en sandkasse at gå rundt i.
Stenmel el. parkgrus/slotsgrus er løsningen.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Et alternativ kunne være flis. Flis er let at omlægge, men 40cm i en køkkenhave er ikke praktisk. Du bør have plads til en trillebør.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej alle,

Tak for alle de fine svar, som ganske vist ikke alle er enslydende, men helt sikkert nok til, at jeg kan komme videre med projektet.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Rantzau skrev den 19-04-2021 21:20:23

... men 40cm i en køkkenhave er ikke praktisk. Du bør have plads til en trillebør.

 Lige netop den sti, der er tale om her, er mellem frugtbuske, hvor jeg ikke kommer til at køre med trillebør. Dertil har jeg projekteret bredere adgangsveje :-)


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Jeg vil anbefale slotsgrus. Så flot! Jeg har anlagt nærmest halvdelen af min lille have ned det! Det er helt oplagt til dit projekt. Ca 10 cm som skal have en omgang pladevibrator dagen efter et regnvejr. så bliver det virkelig hårdt. Spørg eventuelt om der er en i omgangkredsen som har en lille pladevibrator 50 kg eller lignende, det er jo bare en gangsti, men det ville være rart at kunne komme omkring med en trillebør uden at lave dybe spor. Glem alt om fald, men overvej lige at lave stien lidt bredere. Meget mere behageligt.

Mark>> Tak for tippet. Ku' ikke lige finde slotsgrus på nettet, så endte op med at købe stenmel i stedet. Nu må jeg så se, hvor det bærer hen...

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Stenmel er noget Fanden har opfundet, det støver, det sætter sig i fodtøjet, det skære sig ind i hundepoter og barnefødder. Hvorfor ikke anlægge en græsstribe mellem  bærbuskene, det har jeg selv i min lille frugtlund med alverdens bærbuske, så skal der kun klippes græs efter behov og kantes af en gang årligt. Ps. Selv mellem jordbærrækkerne har jeg græs, her bliver både græs og jordbærplanter klippet ned en sidste gang sent efterår - så er jeg osse fri for løbende at forny med nye jordbærplanter hver 3-4 år, som man vanligvis ellers gør.    
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis