Renovering af badeværelse... bjælkelag?

Hej,

Jeg er i gang med at planlægge udvidelsen og renoveringen af vores badeværelse. Det er en typisk københavner badeværelse, på ca. 1,5kvm. Jeg skal udvide med ca. 1,5kvm, som jeg snupper fra køkkenet lige ved siden af. Fordi det er en gennemgribende renovering, skal gulvet opfylde de nuværende krave, og skal derfor bankes op og støbes forfra.

Overfladen på den nuværende badeværelsesgulv er ca. 8cm laver end gulvbrædderne i gangen. Tydeligvis, er den understøttende træbjælke skåret over og forstærket med stålbjælker. Jeg har tegnet hvordan jeg forestiller mig det ser ud i SketchUp:

De orange linjer markérer gangen. Den grønne firkant markérer fodaftrykket af den nuværende badeværelse. Den blå firkant markérer fodaftrykket af den nuværende bryggers. Træbjælkerne er forstærket med nogle "U"-formet stålbjælker, og der bruges "I"-formet bjælker på tværs.

De to træbjælker i midten er skåret over. Den til højre (hvor badeværelset skal udvides) er ikke skåret over. Dvs., der er et højdeforskel mellem de to. Mit gæt er, det må være noget der ligner 10cm.

Jeg skal ikke ud i, at skære noget ud af den bjælke for at udligne, det vil være mega dyrt, med statiske beregninger, og et kæmpe indgreb i køkkenet, og muligvis også underboen.

Men mit spørgsmål går ud på, at hvis jeg får fabrikeret et stykke bjælke der passer ind i "hullet" (i udskæringen i den bjælke i den grønne firkant) skal der alligevel statiske beregninger til det, og skal der bruges ydeliger stålbjælker til at forstærke?

Eller har jeg det helt forkert? Jeg er slet ikke fagmand, og min tegning om hvordan jeg tror det ser ud er baseret på en masse forskellige kilder jeg har set eller læst mens jeg har undersøgt det her projekt i de sidste par måneder. Er det et godt skud? Eller har jeg skudt helt ved siden af?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså jeg ville mene at du er nødt til at få lavet statiske beregninger uanset hvad. Alt efter hvilken gulvløsning du laver på badeværelset kan du jo op til fordoble vægten af gulvet i hvert fald. Der skal laves beregninger på om bjælkelaget kan holde til den merbelastning. Jeg ved ikke hvor dyre statiske beregninger er men det er dyrere hvis bjælkelaget ikke holder. :)
Læg en let gulvkonstruktion med f eks. gulv gips, eller krydsfinér og en Wediplade.
Så får du et let gulv, og tilføre ikke ekstra vægt når du samtidigt fjerner det originale gulv i bad. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis