Arbejdsbord? Pris

Hej derude :)

Jeg går med en drøm om at bygge mit eget arbejdsbord.. Jeg har fundet denne: https://www.youtube.com/watch?v=YhOWaE3aCA4

Jeg er ikke så skarp i træ-priser så tænker hvad sådan et projekt ca. koster?? Da dette ikke står i videoen ??
Det skal stå i mit skur :) Vil en mdf-plade kunne holde i et fugtigt skur?

Grunden til dette er valgt, er at jeg ikke har den store erfaring med arbejdsborde. så det skal være relativt simpelt.
Jeg har behov til at finde et bord der kan holde i mange år. Og der skal måske senere installeres en skruestik.

På forhånd tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem MDF. Det suger fugt som en badesvamp. Og heller ikke godt til en skruestik.
Det er meget bedre med krydsfiner. Eller en billig stavlimet køkkenbordplader.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej, takker for svar!
Det var jeg også bange for.. Jeg har kigget på nogle af de mange videoer, der findes på youtube..Og kunne egentligt godt tænke mig at lave min egen. Kan se at der er mange der limer en masse små stykker og saver dem til.. Dette har jeg dog ikke mulighed for:( Da jeg ikke har en plan overflade og kæmpe klammer..:(

Hvor tykt krydsfiner skal jeg bruge??

Og hvad er prisen ca?? snakker vi 1000 ++??
En en 21 eller 25mm krydsfiner plade vil være bedst, og dem kan du købe på 122x244cm til ca. 750kr, og en støbe kydsfiner plade (de er mere robuste end alm. krydsfiner) kan du få en 21mm plade på 125x250cm til ca. 850.

Mht. det med du ikke har store nok skruetvinger, så kan du bruge "trucker bånd" (bånds strammere, last surrings stropper) som du køre hele vejen rundt om, og så spænder sammen sådan, og så kan du bruge en planke du har sikret dig har skåret en side helt lige, som "lineal" på tværs af limningen, til at holde pladen lige.

Tredie mulighed er at lave en "lim presse" hvor du tager 3-5 bjælker der er 40cm for lange fht. bredden af bordpladen, og så skruer du 15cm brede klodser fast på den plane side, og så kan du banke kiler ind imellem klodserne og bordpladen, evt. med stumper af træ som mellemstykke for at have "tykkelse nok" med kilerne.

 

Hvis du vil spare på prisen kan du anvende OSB plader.
Jeg har bygget et bord af 2 stk 12mm. Du behøver ikke at lime den sammen, faktisk er det en fordel at de ikke er.
Fidusen er at du lægger den første plade på stellet og skruer den fast oppe fra. Så lægges den næste plade på, og den skruer du fast til den første nedefra. Dermed undgår du skruehoveder i overfladen som eller kan være "farlige" for skærende værktøj. Og når toppladen bliver smadret, er den nem at enten vende, eller skifte til en ny.

I øvrigt satte jeg hjul under, som kan sænkes og dermed kan jeg trille rundt med bordet.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis