Ledninger til lampe


Er ved at sætte en lampe op, men hvordan?
De 4 sorte/brune ledninger er fra samme muffe, men nu syntes jeg når jeg samler dem at der kommer gnist.
Er det normalt?
Hvordan fører jeg en ledning videre til lampen?
Hvilke farver skal samles med hvad?
Håber i kan hjælpe??
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du husket at tage sikringen, og målt at du ingen spænding har på? Det er ikke "nok" du har slukket på kontakten på væggen.

Der kan komme gnister hvis det f.eks. er en fase der fortsætter videre til en stikkontakt eller er med i en korrespondance kobling.

Men normalt skal du har N på blå, M1 på brun/sort, men i dit tilfælde kan M1 eller M2 være den enlige grå.

 

Sort kan være N og den hvide fase, det er de gamle farver. Blå kan vel være en ny ledning der er installeret, som kan N eller hvad som helst. Kunne ikke forestille mig der er 4 sorte M1 ledninger, de er nok Nul-ledninger og blå er måske M1 ledning.

Du skal først og fremmest installere et lysudtag, f.eks. https://www.harald-nyborg.dk/produkt/fuga-lampeudtag-oe83-mm-hvid

Så kan du sætte hvid på L (fase), de sorte (måske) på N, gul/grøn på jord, og så grå eller blå på M1.

Har du ikke et billede før du fjernede lampeudtaget? ellers brug et multimeter eller polsøger.

Hvis der kommer knister er det fordi der stadig er strøm og du risikere at få stød.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal samle de sorte ledninger med en samlemuffe.
Ved at se på ledningsfarverne vil jeg tro at den blå fra lampen skal forbindes med blå og brun med den enlige grå.

fase
Tak til jer alle.
God hjælp.
😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis