Isolering under dampspærre i bad

I mine værelser, har jeg lavet 50mm isolering under dampspærren, så der er plads til spots og el, uden at skulle gennemhulle folien. Nu er turen kommet til bad, er det en dårlig ide at gøre det samme derude eller er det stadig i orden med 50mm under? Der er to lag vådrumsgips under

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På de steder hvor du har vådrums tætning skal der ikke være dampspærre. Der må ikke være 2 lag dampspærre i samme konstruktion. Men de 2 tætninger  skal jo forbindes så der ikke er luft gennemgang der. Men ellers er det ok med installations afstand i forskallingen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Elmand. Jeg skulle lige havde nævnt det kun var i loftet jeg mente   

Jeg faldt dog over den her bagefter, hvor der står:
"Dampspærren skal placeres på "den varme side" af isoleringen, hvilket vil sige tættes på det opvarmede rum. Dampspærren må ikke ligge længere end 1/3 af isoleringstykkelsen inde i isoleringen fra den varme side. I fugtige miljøer fx badeværelset, skal dampspærren placeres helt på den varme side af varmeisoleringen."
https://www.bolius.dk/dampspaerre-17454

Så er i tvivl om det er et krav eller om det bare er noget de anbefaler på Bolius.

 

Den ekspert som har skrevet artiklen er jo af den overbevisning at det er et krav. Det kan jeg ikke argumentere imod. Så må du undvære isolering i det lag som spot m.m. placeres i. Det er undere alle omstændigheder bedre end at gennemhulle dampspærre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig, vil også mene det er bedre end at gennemhulle den.  Man kunne også gøre som du nævner og helt undvære de 50mm og så bare få lidt mere på loftet.

Kan ikke finde nogle konkrete regler, kun at man bør undgå det, men hvis man alligevel gør det, er det også ok. Det kan man så tolke som man vil.

Jeg gør som jeg har gjort indtil videre og overvejer lige de 50mm   

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis